​Samråd om Umeås framtida stadsmiljö

När Västra länken och ringleden runt Umeå tätort färdigställs (beräknas ske 2021), kan tidigare E4- och E12-sträckor omvandlas till stadsgator och nya stadskvarter byggas. Ett förslag till Stadsutvecklingsprogram visar hur omvandlingen kan ske.

Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott har godkänt programförslaget för samråd till och med den 11 juni 2017. Fram till dess är alla välkomna att lämna synpunkter.
Umeå är en växande stad med behov av mark för nya bostäder och verksamheter, och tillväxten innebär allt fler resor. Samtidigt har miljökvalitetsnormen för luftkvalitet i centrum överskridits.

– En omvandling är nödvändig för att klara luftkvalitet och tillgänglighet i en växande stad, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Femkilometersstaden
I kommunens översiktsplan redovisas strategier för Umeås tillväxt. Enligt dessa planeras en stor del av tillkommande bebyggelse inom fem kilometer från centrum och universitetsområdet. Detta för att huvuddelen av transporterna ska kunna ske till fots eller med cykel. Översiktsplanen anger att ny tät kvartersbebyggelse planeras längs kollektivtrafikstråk för att minska behovet av bilresor.
Denna minskning motiveras inte bara av miljöskäl utan också för att undvika ökad trängsel. Allt fler resande ska rymmas på stadens gator, vilket gör det nödvändigt att prioritera de transportslag som behöver mindre utrymme per resande.

Gång-, cykel- och kollektivtrafik
Förslaget till stadsutvecklingsprogram utgår från översiktsplanens strategier. Programmet redovisar den framtida utformningen av stadsgatorna med mer utrymme för gång-, cykel- och kollektivtrafik samtidigt som utrymmet för biltrafik minskar.
Programmet beskriver var det finns möjligheter att komplettera med nya stadskvarter i anslutning till stadsgatorna innanför ringleden. Kartor och illustrationer visar de gatu- och stadsmiljöer som är möjliga att skapa.

Långsiktig omvandling
Omvandlingen av gatorna och utbyggnaden av nya kvarter kommer att pågå under många år, kanske decennier. I vilken takt genomförandet sker beror bl.a. på efterfrågan på bostäder och verksamhetslokaler.
Stadsutvecklingsprogrammet visar den framtida markanvändning som kommunen vill möjliggöra. En stor del av marken är privatägd och omvandlingen där förutsätter därför privata initiativ.

Kommande fördjupningar
Efter samrådet ska stadsutvecklingsprogrammet godkännas av kommunfullmäktige. Arbetet fortsätter med ett antal fördjupade utredningar för att mer detaljerat klara ut utformning och användning av de framtida gatu- och stadsmiljöerna. Illustrationerna i programmet visar möjliga framtida stads- och gatumiljöer och utgör alltså inte ett slutligt förslag till utformning.
Programmet kommer att finnas tillgängligt på www.umea.se/innanforringen

Samtliga bifogade illustrationer är gjorda av Tyréns.

Bildbeskrivningar:

1. Möjlig framtida utformning av en framtida esplanad genom Teg inramad av nya stadskvarter. Från nuvarande korsning med Tegsvägen, norrut.
2. Möjlig framtida utformning av Västra Esplanaden i korsningen med Skolgatan, norrut.
3. Möjlig framtida utformning av väg 503 (f.d. E4) på Haga vid nuvarande Hagarondellen söderut. Till vänster i bild skymtar Hagaskolan. Till höger framtida bebyggelse.
4. Möjliga framtida stadskvarter på Teg. Från Söderslätt norrut med motorvägen ombyggd till en esplanad och med Västra länken i nedre vänstra hörnet.
5. Möjlig framtida utformning av en ny sträckning av Vännäsvägen med nya stadskvarter på gamla godsbangården.
6. Möjlig utformning av korsningen mellan Segelgatan och en framtida esplanad på Teg.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Elmer Eriksson (M)
ersättare
kommunstyrelsen
elmer.eriksson@umea.se

Thomas Lundgren
projektledare
thomas.lundgren@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.