Se skisser på nya Rådhustorget

Se skisser på nya Rådhustorget

Landskapsarkitekt Thorbjörn Andersson och arkitekt PeGe Hillinge presenterar nu sitt förslag till utformning för Rådhustorget. Som Umeås mest centrala plats ska torget vara till för alla och även vara tillgängligt för alla.
- Som jag ser det ska staden vara en plats för människor, möten mellan människor och det sociala livet, säger Thorbjörn Andersson.

Skisserna utgår ifrån projektbeskrivningen som tekniska nämnden beslutat om tidigare.
- Vi vill att medborgarna ska få se förslaget innan vi fattar beslut om Rådhustorgets utformning, säger Lena Karlsson-Engman, tekniska nämndens ordförande.

Frågan om torghandelns placering och utformning är fortfarande under utredning. Tekniska nämnden planerar att besluta om utformningen på ett kommande sammanträde.

Rådhustorget en plats för människor
Sweco arkitekter med landskapsarkitekten Thorbjörn Andersson i spetsen fick uppdraget att ta fram ett förslag till utformning av Rådhustorget. Thorbjörn Andersson är en av landets främsta landskapsarkitekter och har framförallt ritat många fina torg tillsammans med arkitekten PeGe Hillinge.
- Som jag ser det ska staden vara en plats för människor, möten mellan människor och det sociala livet. Rådhustorget, med sin centrala placering, blir ett slags brännpunkt för stadslivet. Som Umeås mest centrala plats ska torget vara till för alla och även tillgängligt för alla. Rådhustorget är också en historisk plats. Torget är en del av den paradaxel som sträcker sig ända från järnvägsstationen och ner till älven, säger Thorbjörn Andersson, landskapsarkitekt hos Sweco arkitekter.

Indelat i flera ”rum”
Torget är tänkt att ha en indelning i olika ”rum” som gör det varierat och trevligt. Ett par av de ”rummen” är mera möblerade, medan ”finytan” i mitten är mer öppen och flexibel för att kunna möta olika slags användning.
- Ett torg är en stads viktigaste plats. Att ta sig an Rådhustorget är ett sätt för Umeå att satsa på sig själv. Vi ska göra vårt bästa för att Rådhustorget ska bli riktigt inbjudande och trevligt och öka Umeås kvalitet som stad, säger Thorbjörn Andersson.

Kontakt:
Lena Karlsson Engman (S) ordförande