Sex medborgarförslag avslogs

Kommunstyrelsen har avslagit sex medborgarförslag. Vattenfall i älven, trådbunden internet respektive ett p-hus var några av de ämnen som togs upp i förslagen.

Kommunstyrelsen avslog ett förslag om införande av trådbunden internet• och telefonuppkoppling samt strikt reglerande av mobilanvändningen i skolor och förskolor. I beslutet hänvisas till skolnämndernas förslag om att skolorna bland annat ska följa försiktighetsprincipen och genomföra en lägesbeskrivning av strålningssituationen.

Skatteparadisfri kommun
Ett annat förslag var att kommunen ska underteckna skatteparadisuppropet och verka för att Umeå blir en skatteparadisfri kommun genom att ändra sina upphandlingsregler. Kommunstyrelsen svarar att nya EU-direktiv ska införlivas i upphandlingslagstiftningen, och att frågan om ”skatteparadisföretag” kommer att ingå i kommande översyn.
Vänsterpartiet yrkade bifall till förslaget och reserverade sig mot avslagsbeslutet.

Byggnationer
”Bygg inte om alla vägar samtidigt i Umeå”, var uppmaningen i ett tredje förslag. I sitt avslagsbeslut uttrycker kommunstyrelsen förståelse för problem i samband med stora byggnationer i en kommun stadd i utveckling. I svaret står också att kommunen så långt som möjligt försöker samordna olika åtgärder för att minimera negativa konsekvenser.

Vattenfall
Förslaget om ett vattenfall i Umeälven avslogs av ekonomiska skäl, och för att vattenfallet
skulle bli ett hinder för båttrafik. Kommunstyrelsen nämner att flottningskistorna i älven tidigare nämnts som lämpliga alternativ för konstutsmyckning.

”Speaker’s corner”
Avslag blev det också på förslaget om att bygga ett "Speakers corner" i Umeå, där medborgarna spontant kan framfora sina åsikter. Förslagsställaren vill att det byggs antingen framför Väven eller på Renmarkstorget. Kommunstyrelsen konstaterar att de platserna inte är aktuella, och nämner att frågan om en talarstol kommer att finnas med i den kommande processen kring utformningen av Rådhustorget.

P-hus
Även förslaget om att däcka över sydliga delen av Strombergs väg-Blåvägen-Östermalmsleden med ett p-hus avslogs. Kommunstyrelsen nämner bland annat att lösningen skulle bli mycket kostsam och att gångavstånden till stora delar av universitets- och sjukhusområdet skulle bli alltför långa.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen