Skolgatan får ett nytt körfält för kollektivtrafik

Skolgatan får ett nytt körfält för kollektivtrafik

För att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet har tekniska nämnden beslutat, efter röstning, att införa ytterligare ett körfält för kollektivtrafik på Skolgatan. Det gäller det vänstra körfältet i västlig riktning på Skolgatan och sträcker sig ett kvarter, delen Sveagatan–Västra Esplanaden.

Beslutet innebär att endast bussar i linjetrafik och taxi får köra i det vänstra körfältet och korsa Västra Esplanaden. I det högra körfältet måste man svänga höger mot Ersboda. De nya reglerna förväntas leda till att trafiken längs Skolgatan minskar. Samtidigt förväntas en förbättring av framkomligheten för linjerna 1, 3, 5, 7 och 8 samt regiontrafik som kör söderut.

– För att få ännu fler Umeåbor att välja att åka med kollektivtrafiken krävs åtgärder för att främja kollektivtrafikens framkomlighet, säger Lasse Jacobson, tekniska nämndens ordförande.
Införande kommer att ske under november.

Gott resultat av körfält för kollektivtrafik
Som en del av åtgärderna som genomförs för att förbättra luftmiljön i Umeå arbetar Umeå kommun med att förbättra framkomligheten för kollektivtrafiken. Det körfält för kollektivtrafik som infördes förra året västerifrån har fått god effekt. Framkomligheten för bussarna har ökat väsentligt och väntetiden vid trafikljusen har minskat betydligt. Trafiken på angränsande gator har endast ökat marginellt. Den pil för högersväng som införts har ökat kapaciteten i korsningen.

Beslut efter röstning
Beslutet fattades efter röstning, 7 ja och 4 nej. Moderaterna, Folkpartiet och Centern reserverade sig mot beslutet.

Bildtext: Skolgatan, skyltning av körfält för kollektivtrafik från väster.

Lasse Jacobson (V)
lasse.jacobson@umea.se