Socialnämnden vill utveckla arbetet mot våld i nära relationer

Umeå kommun har länge arbetat mot våld i nära relationer och vill nu utvidga arbetet med hjälp av den kunskap som finns inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg. Socialnämnden har beslutade vid dagens sammanträde den att ansöka om projektmedel från socialstyrelsen för att förbättra och vidareutveckla arbetet för våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld samt våldsutövare.

– Detta är både en rehabiliterade och förebyggande insats för att kunna leva goda liv i framtiden., säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Umeå kommun vill i projektet ta fram en kommungemensam handlingsplan över hur man i fler kommunala verksamheter kan arbeta mot våld i nära relationer.  Utbildningsinsatser för kommunens medarbetare behövs för att stärka kunskapen om våld i nära relationer och i metoder för att tidigt upptäcka våld i nära relationer.

Kommunen vill även utveckla arbetet med att bättre uppmärksamma våld i familjer genom att exempelvis synliggöra barnets situation och behov samt kunna ta emot fler kvinnor i Centrum mot vålds stödgrupper och utveckla gruppverksamhetens innehåll.

– Kvinnor är en mycket utsatt grupp i dagens patriarkala samhälle. Våld i nära relationer ska uppmärksammas i ett tidigt skede och de våldsutsatta kvinnorna och barnen ska erbjudas professionellt stöd av genusmedvetna socialsekreterare och därför söker socialnämnden utvecklingsmedel, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

Idag är kommunens stöd till utsatta organiserat inom bland annat Centrum mot våld, Kvinnojouren samt Öppen gemenskaps kvinnojour.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se