Socialt förebyggande verksamhet för barn och unga stöds med 100 000 kronor

Fritidsnämnden beslutar att stödja IOGT-NTO Junis med 100 000 kr för sin verksamhet riktad mot barn och unga. Junis arbetar med att uppmärksamma och stödja unga som växer upp i hem med missbruksproblem eller annan social problematik.

Junis har sedan 2006 beviljats TILDA-medel för sin verksamhet, som bygger på att uppmärksamma och stödja barn och unga som växer upp i hem med till exempel missbruksproblem. Junis erbjuder deltagarna att följa med på lägerverksamhet samt ingå i olika grupper och utöva fritidsaktiviteter på hemmaplan. Verksamheten bedrivs på föreningsideell grund där föreningsdemokrati är ledstjärnan och syftet är att träna kamratlighet, ärlighet och stimulera till fysisk aktivitet och gemenskap.

Verksamhet med stor mångfald
Under 2013 genomfördes cirka 2 000 läger- och kursdagar där 350 olika medlemmar deltog. Deltagarna bestod av 78 olika nationaliteter där majoriteten av deltagarna (70 %) var i åldern upp till 15 år. Dessutom deltog också föräldrar och äldre syskon i många aktiviteter. 55 % av deltagarna har varit flickor/kvinnor och 45 % pojkar/män. I ledar- och funktionärsgruppen är fördelningen cirka 50 % kvinnor och 50 % män. Medlemskapet har under 2013 ökat från 725 till 1 090 medlemmar. Ambitionen för 2014 är att verksamhetsmässigt engagera medlemmarna i samma omfattning som 2013.

Lennart Arvidsson (V)
fritidsnämnden