Sophie Sköld - översättare som får Elsa Swensons stiftelse stipendium 2017.

​Sophie Sköld får 2017 års Elsa Swenson-stipendium

Sophie Sköld, översättare av främst skönlitteratur och poesi, tilldelas 2017 års stipendium från Elsa Swensons stiftelse vid Umeå stadsbibliotek. Sophie har översatt flera slovenska och tjeckiska författare till svenska och är aktuell bl.a. genom översättning av den slovenska författaren Katja Perat.

Styrelsens motivering lyder:

Sophie Sköld är en skicklig och erfaren översättare av tjeckisk och slovensk skönlitteratur. Sedan 2008 har hon publicerat översättningar av författare som Goran Vojnović, Aleš Šteger, Petra Hůlová, Jáchym Topol, Katja Perat, Helga Weissová m.fl. Genom sina översättningar ger hon en svenskspråkig publik tillgång till nya perspektiv på världen och livet, perspektiv som annars sällan kommer till uttryck på svenska: Goran Vojnović (Blattejävlar!, 2013; Jugoslavien, mitt hemland, 2014) skildrar det postjugoslaviska Balkan, Aleš Šteger staden Berlin (Berlin, 2009), Petra Hůlová (Allt detta tillhör mig, 2011) Mongoliet… I sina översättningar återger Sophie Sköld på ett imponerande sätt språklig variation på flera olika plan, inte minst det vardagliga talspråk som präglar flera av originalverken.

Om stipendiet och prisutdelning: Stipendiet på 25 000 kr utdelas under Littfest i Umeå, fredag 17 mars kl 11.00 då det också är möjligt att få lyssna till Sophie.

Tidigare stipendiater har varit Kajsa Öberg Lindsten (2016), Renata Ingbrant (2015), Per Ambrosiani (2014), Susanna Witt (2013), Nils Håkanson (2012) samt Tora Hedin (2011).

Om Elsa Swensons stiftelse: Elsa Swensons stiftelse vid Umeå stadsbibliotek bildades 2001 efter en donation i ett testamente efter Elsa Swenson (1924 – 2000). Stiftelsen har bland annat till uppgift att tillhandahålla god utländsk skönlitteratur och främja östeuropeisk skönlitterär forskning.

Styrelsen för Elsa Swensons stiftelse vid Umeå stadsbibliotek består av Ingegerd Frankki, ordförande och bibliotekschef Umeå kommun, Mikael Sjögren, bibliotekschef Umeå Universitetsbibliotek och Leif Mårtensson, ledningskoordinator Umeå kultur.

Leif Mårtensson, ledningskoordinator, Kultur, Umeå kommun, 070-556 16 49, 090-16 33 52, leif.martensson@umea.se.

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan