Stipendium till musicalprojekt

Elever på Hagaskolan har genom musicalprojektet High School Mini Musical beviljats ett stipendium på 10 000 kronor av Skandias stiftelse Idéer för livet. Pengarna ska bland annat användas till komplettering av ljud och ljus samt inköp av extra material för rekvisita och kostym m.m.

Det är elever i grundskola och särskola som inom ramen för skapande skola genomfört projektet i samarbete med Balettakademin i Umeå. Hagaskolans utvecklingsarbete ”Två skolformer Tillsammans” stöder syftet med samverkansarbete med denna High School Mini Musical.

– Idén att göra en musikal väcktes av en elev i grundsärskolan och med projektet vill vi skapa en mötesplats för grundsärskolan och grundskolan, där elever får möjlighet att utvecklas utifrån sin personliga nivå, säger Annika Enbuske-Jakobsson, musiklärare i projektet. Skandias stiftelse Idéer för Livet arbetar för ett tryggare samhälle genom att stötta projekt som främjar verksamhet för barn och ungdomar.

Välkomna att delta på stipendieutdelningen som sker direkt efter premiärföreställningen.

Föreställningen med prisutdelningen sker:

Datum: Onsdag 13 februari Tid: Klockan 18.00-18.45 Plats: Hagaskolan i Umeå, Aulan

Kontaktperson för projektet: Annika Enbuske-Jakobsson Hagaskolan 070-234 02 65 annika.enbuske.jakobsson@umea.se

Kontaktperson på Skandia Idéer för Livet: Birgitta Hultfeldt 060-18 53 49 birgitta.hultfeldt@skandia.se

Fakta: Skandias stiftelse Idéer för Livet stöttar eldsjälar och ger stipendier till lokala projekt som arbetar främjande för barn och ungdomar. Sedan starten har stiftelsen delat ut drygt 36 miljoner kronor i stipendier till olika projekt runt om i Sverige. Skandia driver sedan 1987 även verksamheten Idéer för livet. Inriktningen är att långsiktigt arbeta med främjande åtgärder för barn och ungdomar. Se även: www.skandia.se/ideer High school musical Hagaskolan

Umeå kommun har 11 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå har länge haft en stadig tillväxt. Här bor strax under 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare 2050. Genom en både tidig och omfattande utbyggnad av stadsnätet har Umeå västvärldens snabbaste bredband. En följd av en mångårig satsning på kultur är utnämningen till Europas kulturhuvudstad 2014.