Stöd till socialt isolerade ungdomar

Ungdomstorget beviljas 2 388 000 kronor för Hikikomori, ett projekt för att hjälpa unga som är ofrivilligt isolerade i hemmet. Individuellt stöd ska hjälpa ungdomarna till aktivitet och självförsörjning. Projektet är kopplat till Ungdomstorget och projektägare är Fridhemsgymnasiet.

Hikikomori är japanska och kan översättas med ”den som drar sig undan”. Handläggare på Ungdomstorget har mött många unga som suttit hemma ofrivilligt isolerade utan aktivitet under lång tid, i vissa fall över tio år. Exempel på orsaker är ensamhet, mobbning, depression, dålig självkänsla, identitetsproblem, övervikt, autism eller kontroll av anhörig.

Stora vinster
Ungdomarna har svårt att själva bryta sin isolering, och en förändring kräver ofta lång, resurskrävande och samorganiserad rehabilitering. Projektet Hikikomori bygger på frivillighet och avsaknad av myndighetsutövning, och bedömningen är att även en tämligen blygsam framgång borde leda till betydande vinster för både individer och samhällsekonomi.

Rehabilitering
Målet är att under projekttiden 2013-2015 för Hikikomori nå 50 tjejer och killar i åldern 16-22 år. Ungdomarna ska erbjudas motiverande och rådgivande samtal, coachning, kultur- och andra aktiviteter samt stöd med nödvändiga kontakter. Målet är att varje person så småningom ska få individuell arbetsrehabilitering, som kan leda till egen försörjning.

Förhoppningar
– Det här är ungdomar som annars glöms bort. Med projektet gör vi ett arbete utöver det vanliga för att hjälpa dem in i samhället. Jag tror att det är väl använda pengar, säger Tamara Spiric (V), ordförande i beredningsgruppen för sociala investeringar.

– Det är en spännande ansökan, och jag har stora förhoppningar på projektet, säger Peter Sedlacek (FP), ledamot i beredningsgruppen.

Tamara Spiric
kommunalråd
ordförande, beredningsgruppen för sociala investeringar
tamara.spiric@umea.se