Strategi för folkhälsa i Umeå kommun

Kommunfullmäktige har antagit dokumentet Folkhälsa – Folkhälsomål för Umeå kommun. Det ska öka kunskapen och inspirera kommunens verksamheter i arbetet för målet om Sveriges bästa folkhälsa 2020.

Dokumentet är förankrat i Umeås Folkhälsoråd och har skickats ut på remiss till Umeå kommuns nämnder och bolag. Efter detta har förtydligande gjorts av utvärdering och uppföljning, och dokumentet ersätter tidigare ”Folkhälsomål för Umeå kommun”.

Eva Andersson (S), ordförande i socialnämnden, betonar att det rör sig om ett strategiskt dokument:
– ”Verkstaden” ska göras av nämnderna. Genom att ha en strategi är det lättare att göra något genomtänkt i stället för att satsa någon miljon här och någon miljon där.

I kommunfullmäktige yrkade Patrik Brännberg (A) med stöd av Vänsterpartiet på återremiss:
– Ordet ”klass” finns inte med trots att man vet att det ligger bakom mycket av skillnader i hälsa. Man kan inte ha ett sådant program utan klassanalys.

Yrkandet föll efter votering med siffrorna 10–47 (8 frånvarande).

Eva Andersson (S)
ordförande, socialnämnden