Styrelser och nämnder formerade

Kommunfullmäktige har valt ledamöter till styrelser och nämnder. Hans Lindberg (S) tar över efter partikamraten Lennart Holmlund som kommunstyrelsens ordförande, och Anders Ågren (M) kvarstår som 1:e vice ordförande. Tredje kommunalråd är Margareta Rönngren (S).

Övriga ledamöter i kommunstyrelsen är Christer Lindvall (S), Moa Brydsten (S), Mikael Berglund (S), Janet Ågren (S), Nasser Mosleh (MP), Gunilla Berglund (M), Peder Westerberg (FP), Mattias Larsson (C), Veronica Kerr (KD), Ulrika Edman (V), Mattias Sehlstedt (V) och Åsa Bäckström (V). Kommunstyrelsen väljer sina utskott vid ett sammanträde den 25 november.

Två nya nämnder
I enlighet med den nya organisation som fullmäktige tidigare beslutat om, ersätts socialnämnden med äldrenämnden och individ- och familjenämnden. Ordförande i äldrenämnden är Janet Ågren (S), vice ordförande Veronica Kerr (KD) och 2:e vice ordförande Mia Winroth (MP). Ordförande i individ- och familjenämnden är Andreas Lundgren S) och vice ordförande Anna-Karin Sjölander (C).
Förteckningen över alla ledamöter i styrelser och nämnder finns på kommunens hemsida www.umea.se/kommun, under Kommun och politik, Kommunens organisation. Informationen kommer från förtroendemannaregistret, som uppdateras inom kort.

Reservation
Vänsterpartiet reserverade sig i fullmäktige mot valet av styrelser och nämnder. Detta för att det grundar sig på en valteknisk (alltså inte sakpolitisk) samverkan mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Allianspartierna och Arbetarpartiet.

– Resultatet är djupt odemokratiskt. Vänsterpartiet fick 13 procent i valet men förvägras tillträde till nämndernas presidier, där ärenden förbereds, säger Lasse Jacobson (V).

Kritiken bemöttes i fullmäktige av Anders Ågren (M):

– Valkarteller bildas alltid. För fyra år sedan var Vänsterpartiet där Miljöpartiet är nu, men då fanns ingen kritik från V.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen