Toppmodernt teknikcenter invigt i Umeå

4 oktober invigdes Dragonskolans Teknikcenter i Umeå. Centret, som har möjliggjorts av en unik donation på 35 miljoner kronor från Komatsu Forest, ska säkerställa rekryteringen vid industriföretag i regionen.

Vid 50-årsjubileet för Komatsu Forest i fjol markerade företaget att Umeå ska fortsätta att vara företagets utvecklings- och montagecentrum. Dessutom beslutades att företaget enligt japansk tradition skulle ge något tillbaka till det samhälle man verkar i. På förslag från ledningen i Umeå blev beslutet att skänka 35 miljoner kronor till Dragonskolan.

Med uttalad inriktning på lean production är siktet inställt på att skapa Sveriges bästa teknikutbildning för morgondagens arbetskraft. Utöver utrustning satsas det stort på kompetensutveckling för lärarna.

Utan motstycke
Vid invigningen 4 oktober medverkade en rad representanter för regionens industriföretag. Vikarierande landshövding Birgitta Heijer och Komatsu Forests styrelseordförande Yoshisada Takahashi gjorde en symbolisk ihopkoppling av skola och näringsliv.
Umeå kommuns marknadschef Anna Olofsson konstaterade att donationen är unik i sitt slag:

– Något liknande har aldrig genomförts i Sverige tidigare. Här kommer vi att kunna skriva historia.

Speglar industrin
Gymnasienämndens ordförande Hans Lindberg var ”tacksam och rörd över att vi får leva vår dröm”, och Ulf Nordström, fabrikschef vid Komatsu Forest i Umeå kunde inte med ord beskriva hur stolt han är.

Toshio Miyake, vd för Komatsu Forest, beskrev teknikcentret som en spegel av dagens moderna industri:

– Ambitionen är att bli den bästa tekniska utbildningsarenan i Sverige, och jag hoppas att den kan inspirera eleverna till lärande.

Hans Lindberg
gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden