Trafikskoleläraren Patric Persson prisas för sitt bemötande

Patric Persson, ägare till Umeå-Vännäs Trafikskola, har utsetts till gott exempel av det kommunala handikapprådet. Patric får priset för att han som arbetsgivare visat ett gott bemötande gentemot sin personal under perioder av rehabilitering. När en anställd i Patrics företag drabbades av svåra skador i samband med en trafikolycka visade Patric att han är en god medmänniska och en lyhörd och förstående ledare. Hans fokus låg på möjligheter, inte problem, och med hjälp av Arbetsförmedlingen ordnade Umeå-Vännäs Trafikskola med anpassningar och stöd. Den funktionshindrade medarbetaren var snart tillbaka på jobbet. Kommunala handikapprådets motivering: ”Patric Persson har som arbetsgivare visat ett extra gott bemötande gentemot sina anställda. Han får sin personal att känna sig både önskade och behövda. Patric visar aldrig otålighet eller stress utan förmedlar känslan och tryggheten av att ha ett arbete som väntar, även under perioder av rehabilitering. Det ”sitter inte fast” när Patric behöver vidta anpassningsåtgärder för sina anställda”. Bakgrund KHR:s goda exempel Sedan 2004 har Kommunala handikapprådet en stående punkt på sin dagordning. Punkten är att dela ut ett pris till goda exempel. Goda exempel handlar om att uppmärksamma en person, en verksamhet eller en förening som aktivt arbetar för bra bemötande på alla nivåer och villkor. Priset kan tilldelas kommunal eller privat person eller verksamhet/förening i Umeå med omnejd. Det kan handla om att förbättra tillgängligheten (användbarheten) till lokaler, verksamheter eller information. Det kan också handla om ökad delaktighet och jämlikhet. För mer information kontakta: Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se