Ultra slopar nattaxan

Umeå kommunföretags styrelse beslutade vid det senaste mötet att ta bort den särskilda nattaxan i Ultra-trafiken. I och med sommartidtabellen gäller samma taxa under hela trafikdygnet.

– Det blir en kortsiktig kostnad att ta bort nattaxan, men en långsiktig vinst för Ultra-trafiken som kommer att upplevas enklare och attraktivare av våra resenärer, sammanfattar Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande och ordförande för Umeå kommunföretag.

Länstrafiken, Umeå kommunföretag och Nobina har under den senaste vintertidtabellen fokuserat på att åtgärda de kvalitetsbrister som fanns vintern 2008/2009. Resultatet har varit mycket positivt och visar på att umeborna återigen kan lita på sin Ultra-trafik. I de närmaste 100 procent av alla turer i tidtabellen 2009/2010 har genomförts. Under februari månad ställdes exempelvis endast två turer in av totalt drygt 30 000 turer, detta under en vinterperiod som har varit en av de kallaste och snörikaste på många år.

Resultatet av arbetet kan bland annat utläsas i kollektivtrafikbarometern, den nationella undersökningen av kundnöjdhet som genomförs regelbundet, där det framgår att kunderna var 6,5 procent mer nöjda under januari och februari jämfört med föregående år. Resandet har också under vinterperioden ökat med cirka 3 procent jämfört med föregående vinterperiod.

– Under det kommande året kommer vi framför allt att fokusera på en utveckling av linjenätet, produktutbud och betalningsmöjligheter och vår marknadskommunikation. Åtgärder kommer att genomföras på kort och lång sikt säger Maria Höglander, vd för Länstrafiken i Västerbotten.

Vid Umeå kommunföretags senaste styrelsemöte beslutades också om taxan för Ultra-trafiken under det kommande trafikeringsåret. Höjningen uppgår till cirka 1,5 procent. Höjningen kommer att genomföras från 26 april.

Mikael Öhlund
vd, Umeå kommunföretag