Umeå får besök av EU-kommitté

I dag, måndag 22 september, får Umeå besök av Jane Morris, vice-president för EESK, Europeiska ekonomiska och sociala kommittén, med fler ledamöter. Besöket är med anledning av att Umeå är Europas kulturhuvudstad 2014 och delegationen kommer också att få mer kunskap om den samiska kulturen.

Under besöket träffar Jane Morris och hennes kollegor bland annat kommunalråd Marie-Louise Rönnmark som presenterar Umeå 2014, Umeås kulturhuvudstadssatsning. På Tráhppie, det samiska kulturhuset på Gammlia, kommer delegationen att få veta mer om samernas kultur och traditionella livsstil.

”Midway Alignment of the Bothnian Corridor” presenteras också, det är ett EU-projekt och en del av det gränsöverskridande samarbetet mellan Umeå och Vasa för att möjliggöra effektiva och långsiktigt hållbara transporter mellan Sverige och Finland.

Ett besök på Umeå universitet ingår också i programmet. Där kommer Jane Morris att berätta om EESK och ha en diskussion med studenter om deras perspektiv på Europeiska unionens verksamhet.

Europeiska ekonomiska och sociala kommittén (EESK) är ett rådgivande organ inom EU som består av 353 företrädare för det civila samhället. Kommittén avger yttranden till Europaparlamentet, Europeiska unionens råd och Europeiska kommissionen till exempel när det gäller inre marknad, miljö- och konsumentpolitik och etableringsrätt för företag.

Läs mer på North Sweden, Norrbottens och Västerbottens direktlänk till EU: www.northsweden.eu

Cathrin Alenskär
chef, internationella enheten