Umeå får Sveriges snabbaste flygbuss

Umeå får Sveriges snabbaste flygbuss. Resan mellan Umeå City Airport och Umeå centrum kommer att gå på bara 8 minuter. Den 4 oktober är det premiär för den nya busslinjen.

- Vi gör en stor satsning på flygbussen, vilket innebär att vi fördubblar antalet turer till och från flygplatsen, förkortar restiderna avsevärt och kör med en fast tidtabell större delen av året. Under rusningen blir det 20-minuterstrafik från flygplatsen och Umeå centrum, säger Lennart Holmlund, ordförande i Umeå Kommunföretag.

Flygbussen kommer från den 4 oktober att utformas som en ringlinje mellan Umeå City Airport, Umeå centrum, universitets- och sjukhusområdet, Ålidhemsområdet och flygplatsen.

Utöver att antalet turer fördubblas under vardagar kommer flygbussen även att medge resande med periodkort vilket gynnar arbetspendlingen till/från flygplatsområdet. Sedan tidigare är det 2 timmars fri övergång mellan Flygbussen och Ultrabussarna.

- Flygbussen kommer att bli ett mycket konkurrenskraftigt alternativ, miljömässigt, prismässigt och restidsmässigt, i förhållande till andra resmöjligheter, berätter Lennart Holmlund.

- Detta sitter som handen i handsken i vår miljöprofil. Vinnarna är både flygpassagerarna och miljön, säger Karin Larsson Tängdén, flygplatschef Umeå City Airport.

Bilaga: karta som visar den nya ringlinjen.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen