Umeå fortsätter att ta emot fler besökare

Umeå fortsätter att ta emot fler besökare

Enligt den senaste gästnattstatistiken från Statistiska Centralbyrån har juli varit en riktigt bra månad för Umeå. Hotell i Umeå under juli visar en ökning med 7 753 gästnätter jämfört med Kulturhuvudstadsåret 2014. En ökning med drygt 17 procent. Ackumulerat för januari – juli visar Umeå en ökning av antalet gästnätter med över 6 procent. Siffrorna är hämtade från SCB och är preliminära.

Aldrig tidigare har antalet gästnätter varit så högt i Umeå kommun och inte heller antalet hotellrum att fylla. Umeå har idag ca 100 fler rum än vad som fanns att tillgå 2011 innan Stora Hotellet stängde för renovering och Hotell Wasa stängde sina portar för gott. Under 2014 öppnade ”nygamla” Stora Hotellet och systerhotellet U&Me samt att nya Hotell Winn har en utökad kapacitet sedan hösten 2013. I början av 2016 öppnar Elite Hotel Mimer med 142 rum.

Swedavia meddelar att man haft en ökning av antalet resenärer vid Umeå Airport under juli månad med hela 7 procent och även augusti har positiva siffror. Wasaline rapporterar om en ökning med 3 500 passagerare under juli månad.

- Besöksnäringen är viktigt för Umeås tillväxt och vi jublar över att vi fortsätter vara ett intressant och populärt resmål, säger Anna Wikholm Kjellberg vid Visit Umeå.

Hur ser det ut framåt?

I dagarna står klart att en del stora möten och evenemang förläggs i Umeå under kommande år: Exempelvis SM-avslutningen i längdskidor 2017, Släktforskardagarna i augusti 2016 där antalet besökare förväntas bli 3000 – 4000 samt Ortopediveckan i augusti 2017 som historiskt sett haft upp till 1 500 deltagare.

- Vår destination är helt klart intressant ur många aspekter, med intressanta besöksmål, högklassiga hotell och restauranger och ett stort shoppingutbud som blir ännu större under 2016 i samband med IKEAS öppnande. Dessutom finns evenemangsmöjligheter och mycket bra anläggningar för möten och konferenser fortsätter Anna.

Anna Wikholm Kjellberg
VD Visit Umeå AB
tel. 070-579 62 87

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här återfinns också västvärldens snabbaste bredband.