​Umeå fortsätter bidra till regionkontor i Stockholm

Region Västerbotten med flera aktörer i länet planerar tillsammans att fortsätta driva ett regionkontor i Stockholm, en central mötesplats för att stärka Västerbotten och norra Sverige nationellt och internationellt. Umeå kommun bidrar till satsningen med 25 000 kronor 2018 och reserverar 875 000 kronor för åren 2019 till 2021.

– Det är bra att enkelt ha tillgång till lokaler centralt – vi kommer närmare beslutsfattare och experter och kan lättare ha möten med deltagare från olika delar av landet, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

Lyfter kompetenser och styrkor

Projekt ”Nationell och internationell politisk påverkan” (NIPP) är en fördjupning och fortsättning av det pågående projektet ”Västerbotten i Stockholm” (2015–2018). Projektet ska lyfta fram kompetenser och styrkor i Västerbotten, driva regional påverkan på nationell och internationell nivå och på det sättet stärka bilden av norra Sverige.

Används flitigt

Hittills har regionkontoret använts flitigt, med en bokningsfrekvens på 74 procent, till exempel för möten med externa deltagare, event, frukostmöten, kick-off med studiebesök och föreläsare, videokonferenser, arbetsplats i väntan på eller mellan möten, och så vidare.

Plattform för nätverk

– Kontoret är en plattform för att bygga nätverk och påverka och det har stor betydelse för Umeås och regionens fortsatta tillväxt och utveckling, säger Anders Ågren (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Region Västerbotten är projektägare, övriga deltagare är Umeå kommun, Skellefteå kommun, Umeå universitet, Region Norrbotten, Skellefteå kraft och Företagarna Västerbotten.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Håkan Göransson

kommunikatör 070-248 16 12