Umeå Index 2008: Rekordlåg arbetslöshet och fortsatt växande näringsliv

Under mars månad i år var cirka 1 930 personer öppet arbetslösa i Umeå och 840 personer sysselsatta i åtgärder. Totalt motsvarar det en arbetslöshet på 3,6 procent, den lägsta sedan början av 1990-talet. Det framgår av årets upplaga av rapporten Umeå Index.

Rapporten, som utarbetats i samarbete mellan Näringslivsservice och SWECO Eurofutures, visar att Umeå står sig väl i konkurrensen i jämförelse med andra regionala centra och universitetsstäder, till exempel Linköping, Jönköping, Örebro, Sundsvall och Luleå.

Miljardinvesteringar i industri och infrastruktur
Umeå Index 2008 visar att investeringarna i bostäder och infrastruktur ligger på en rekordhög nivå. Detta, i kombination med omfattande investeringar och stor orderingång i Umeås industriföretag, är den viktigaste förklaringen till att tillväxten i näringslivet ligger på en fortsatt hög nivå i jämförelse med andra jämförbara städer.

- Samhälleliga satsningar och investeringar, till exempel Botniabanan och godsbangården, ger tillsammans med investeringar i näringslivet den näringstillförsel som behövs för att Umeå ska fortsätta att växa och blomstra även kommande år, säger Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå kommun.

Fortsatt expansion i privat sektor
Tillväxten av nya jobb var hög i hela riket under år 2006. Även i Umeå ökade antalet sysselsatta markant. Vid ingången till år 2007 uppgick antalet förvärvsarbetande till 56 766 personer. Utvecklingen var snabbare än i riket med en sysselsättningstillväxt på tre procent, eller 1 570 nya arbetstillfällen jämfört med året innan. De nya jobben kommer framför allt inom den privata sektorn men även inom offentlig sektor var utvecklingen
positiv.

- För att upprätthålla tillväxttakten i Umeå även kommande år och för att öka kunskapen om, och intresset för, Umeå hos målgrupperna investerare, inflyttare, studenter, och besökare satsar vi mer offensivt än tidigare på marknadsföring i nära samverkan med universitetet och näringslivet, berättar Roland Carlsson.

Sett över en tioårsperiod har antalet sysselsatta inom offentlig sektor varit i princip oförändrad medan privat sektor har ökat med mer än 7 800 nya arbetstillfällen, eller cirka 35 procent. Fördelningen av sysselsatta
uppgår år 2006 till 29~651 inom privat sektor respektive 27 115 inom offentlig. Allt fler umebor väljer också att starta egna företag. År 2007 startades 5,9 företag per 1 000 invånare i Umeå eller totalt 660 nya företag. Detta var drygt 100 fler företag än året innan.

Arbetslösheten sjönk drastiskt under 2007, från 6,4 till 4,1 procent. I absoluta tal betyder det att i genomsnitt 1 800 färre personer var öppet arbetslösa eller sysselsatta i olika åtgärder under 2007 än föregående år.

Snart 112 000
Befolkningen i Umeå uppgick vid årsskiftet till 111 771 personer. Under år 2007 ökade befolkningen med cirka 500 personer. Flyttnettot är däremot negativt för perioden medan födelsenettot är positivt. Under första kvartalet 2008 ökade befolkningen med 200 personer, vilket indikerar en högre tillväxttakt än under fjolåret. ¨

- Genom Botniabanan kommer Umeåregionen tillsammans med Örnsköldsvik att bli Norrlands största arbetsmarknadsregion med uppemot 200~000 invånare, säger Roland Carlsson.

Fler och dyrare bostäder
Nybyggnationerna i Umeå ligger kvar på en hög nivå. Umeå är den kommun där det färdigställts flest småhus och lägenheter av jämförelsekommunerna. År 2007 blev 198 småhus och 543 lägenheter färdiga för inflyttning. Noterbart är att det i Umeå fortsätter att byggas mer än i Linköping, Örebro och Jönköping som alla är betydligt större städer och som haft en större befolkningstillväxt de senaste två åren

Priserna på villor i Umeå har också ökat markant. Genomsnittspriset för ett småhus år 2000 var cirka 1 085 000 kronor och samma hus kostar år 2007 cirka 1 870 000 kronor. Det är en ökning av priserna med 72 procent på sju
år. Även priserna på bostadsrätter har fortsatt att stiga även om ökningstakten avmattades under 2007 jämfört med föregående år.

Umebornas inkomster fortsätter att öka
Utvecklingen av de sammanlagda förvärvsinkomsterna i Umeå är fortfarande relativt högre än i de jämförda kommunerna, med undantag av Jönköping, och riket totalt sett. Ökningen kommer sig av ökade inkomster för de redan
befintliga invånarna men också av en totalt sett ökande befolkning

Handeln och turismen ökar
Handeln i Umeå omsatte år 2006 knappt 6,1 miljarder kronor. Det är en ökning med nio procent eller 500 miljoner kronor sedan år 2005, vilket är den högsta tillväxten i någon av de jämförda kommunerna. Handeln i
Linköping, Örebro och Jönköping omsätter cirka 30 procent mer än Umeå.
Alla tre av dessa kommuner har ett IKEA-varuhus.

Besöks- och turistnäringens (hit räknas bland annat hotell-, restaurang-, kultur-, nöjes och arrangörsverksamhet) utveckling är också mycket
positiv. Av de jämförda kommunerna har Umeå haft den mest positiva sysselsättningsutvecklingen inom dessa branscher den senaste femårsperioden. Hotellen i Umeå har, efter Örebro, den högsta beläggningsgraden.

Läs hela rapporten på www.umea.se

För mer information kontakta:

Roland Carlsson
Näringslivschef Umeå kommun