Umeå kan bli hållbart centrum

Hållbara Ålidhem och Umeås kollektivtrafiksystem är bara något av det som kan bli demonstrationsmiljöer för världen. Tillsammans med andra aktörer ansöker kommunen hos Vinnova om att bilda en innovationsplattform för hållbara städer.

Enligt ett tidigare beslut ska Umeå kommun ansöka om medel för de insatser som är mest konkurrenskraftiga utifrån Vinnovas urvalskriterier. Förslaget är att utgå från Umeås pågående arbete som den nordliga kraften för hållbar stadsutveckling, där ”Be Green Umeå” och ”Nätverket för hållbart byggande och förvaltande” är två av flera etablerade plattformar för samverkan.

Öppna data
De allt tydligare EU-direktiven om ”öppna offentliga data” ses som en stor möjlighet för Umeå kommuns konkurrenskraft.  Få svenska kommuner matchar Umeås tillgång på offentliga data kopplade till hållbar och attraktiv stadsutveckling. Genom att tillgängliggöra dessa data för forskning och innovation stärks Umeås attraktivitet som en nationell och internationell innovationsplattform för hållbara, attraktiva städer.

Kreativ miljö
Tänkbara fördjupade demonstrationsmiljöer i Umeå är till exempel stadsdelarna Ålidhem och Sandåkern, kollektivtrafiksystemet, ringleden, samt ett flertal projekt kopplade till Umeås översiktsplanefördjupningar. Umeå universitet avser att medfinansiera projektet med både egen arbetstid samt lokalkostnader för en etablering av en kompletterande kreativ miljö vid Konstnärligt campus.

Andra aktörer
Kommunstyrelsens arbetsutskott har mot denna bakgrund beslutat att ställa sig bakom Umeås gemensamma ansökan till Vinnovas utlysning ”Innovationsplattformar för hållbara, attraktiva städer”. Inbjudna till det lokala partnerskapet i övrigt är berörda företag inom Umeå kommunkoncern samt bland andra också Region Västerbotten, Boverket, Energimyndigheten och Trafikverket.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen
lennart.holmlund@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå kommun har 11 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå har länge haft en stadig tillväxt. Här bor strax under 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare 2050. Genom en både tidig och omfattande utbyggnad av stadsnätet har Umeå västvärldens snabbaste bredband. En följd av en mångårig satsning på kultur är utnämningen till Europas kulturhuvudstad 2014.