Umeå kan öka sitt flyktingmottagande

Umeå kommun beräknar att ta emot 140–170 flyktingar under 2014, varav 15–20 utgör anvisningsbara platser. Detta efter beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Umeåregionen (förutom Örnsköldsvik) har ett samarbetsavtal med Länsstyrelsen Västerbotten, som gäller mottagande av flyktingar och andra skyddsbehövande. Kommunerna har sedan 2006 åtagit sig att årligen tillsammans ta emot 230-400 nyanlända.

Bostadsbristen ett hinder
Länsstyrelsen begärde i slutet av 2012 att kommunerna ökar sitt mottagande av flyktingar. Detta gäller i första hand så kallade anvisningsbara platser, alltså de som förmedlas av Migrationsverket och Arbetsförmedlingens bosättningsfunktioner. För Umeås del är dock bristen på bostäder ett hinder för ett ökat mottagande.

Fortsatt dialog
Kommunstyrelsens arbetsutskott har nu godkänt en reviderad bilaga till samverkansavtalet, som gäller Umeås mottagning. Bilagan anger 15-20 anvisningsbara platser plus att 125-150 självbosättare beräknas komma på egen hand varje år. Minimiantalet enligt den beräkningen är alltså 140 flyktingar, vilket är fler än något år sedan 2007. Umeåregionen kommer att fortsätta dialogen med Länsstyrelsen Västerbotten i frågan.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen