Umeå kan visa en hållbar väg

Umeå kommun kan bli en av tre ledande europeiska städer inom hållbara helhetslösningar. Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott har beslutat om en ansökan till Europeiska kommissionens utlysning “Smart cities and Communities”.

Nämnda helhetslösningar innefattar bland annat tillämpad innovation, integrerad planering, ökad delaktighet, högre energieffektivitet, bättre transportlösningar och intelligent användning av informations-och kommunikationsteknik.
Umeå kommun har fått en förfrågan om att ingå i ett konsortium tillsammans med fem andra europeiska städer samt experter. Umeå kommer i så fall att vara en av de tre ledande städerna (Light house cities), medan de tre övriga städerna ska ha en lärande position (Follower cities).
Till varje stad knyts ett lokalt partnerskap med representanter från kommun, näringsliv och akademi. Projektet löper över fem år med start 2015/2016 och budgeten uppgår till 25 miljoner euro.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen