Umeå kommun klättrar i SNF:s klimatrankning

Naturskyddsföreningen gör för tredje gången en granskning av kommunernas klimatarbete. Umeå är bland de kommuner som har nått längst och ligger nu på en sjunde plats.

Det är trångt i toppen av listan, Östersund är den bästa klimatkommunen följt av Stockholm och Malmö. Umeå ligger på sjunde plats och har klättrat starkt sedan den första granskningen 2005. I de tre granskningar som SNF har gjort har Umeå placerat sig på plats 34, 17 respektive 7.

– Glädjande att vårt arbete ger resultat och att det syns i listan, säger Royne Söderström, hållbarhetsstrateg på utvecklingsavdelningen, Umeå kommun.

– Det visar att vi jobbar hårt med klimatfrågorna i Umeå. Vi har dessutom ännu inte sett effekterna av till exempel Botniabanan, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Umeå arbetar sedan länge målmedvetet för en långsiktigt hållbar utveckling i kommunen och regionen. Royne Söderström pekar på några av de områden som han menar har lyft Umeå i klimatlistan:

• Åtgärdsplan för minskade utsläpp av växthusgaser
  • Hållbart resande i Umeåregionen – en satsning på att främja hållbara transporter
  • Umeå mer miljö – en webbplats som gör det lättare för medborgare att leva miljövänligt
  • Hållbara Ålidhem – ett stort lågenergihusbygge och en upprustning av en hel stadsdel med fokus på energi, klimat och attraktiv boendemiljö
  • Kraftvärmeverket Dåva 2 – Umeå Energis miljardsatsning för klimatvänlig energi
  • Bilpool för kommunens medarbetare och medborgare
  • Nätverket för hållbart byggande – företag och organisationer i samverkan för att öka kunskapen om hållbart byggande
  • Energiprojektet – ett arbete som minskar energianvändningen i kommunens fastigheter
  • Utbildning i ecodriving för kommunens medarbetare.

I granskningen utvärderas kommunerna utifrån ett antal huvudområden, till exempel klimatmål, utsläppsförändringar, smarta transporter, information, samhällsplanering och energiomställning. Även matens klimatpåverkan, internationellt samarbete och gröna jobb bedöms.

Kommunernas arbete bedöms med ett poängsystem som ger maximalt 90 poäng. Vinnaren Östersund fick 69 poäng och Umeå 60 poäng. Umeå utmärker sig särskilt i områdena smarta transporter och energiomställning och är också bland de kommuner som har mest ambitiösa mål för att minska utsläppen av växthusgaser.

Med granskningen vill SNF öka uppmärksamheten kring kommunernas klimatarbete, lyfta fram de kommuner som gör ett bra klimatarbete och sporra dem som inte har kommit lika långt.

Läs mer om SNF:s granskning på www.naturskyddsforeningen.se.

Läs mer Umeås miljö- och klimatarbete på:

www.umeamermiljo.se

www.umea.se/hallbarutveckling