​​​Umeå kommun stärker organisationen för att klara flyktingmottagande

Flyktingmottagandet är så omfattande att delar av Umeå kommuns verksamheter är allvarligt belastade. Från årsskiftet fram till den 13 november har kommunen bland annat tagit emot 388 ensamkommande barn. Kommunstyrelsen informerades om aktuellt läge vid sammanträdet den 17 november.

Antalet ensamkommande barn som anvisas till Umeå eller själva söker sig till Umeå (transit) har ökat kraftigt under de senaste veckorna. De verksamheter som arbetar med ensamkommande barn är därför under allvarlig påverkan (se grund för bedömning nedan).
Samtidigt ökar antalet asylsökande vuxna/familjer. Kommunen har efter uppmaning från Migrationsverket öppnat ytterligare 60 evakueringsplatser till totalt 220 platser.
Om nuvarande trend fortsätter under resten av 2015 och Umeå kommun anvisas i genomsnitt 6 ensamkommande barn per dag resten av året, krävs totalt 520 platser enbart för ensamkommande fram till årsskiftet.
Bedömningen är att delar av socialtjänsten, grundskolan och gymnasiet riskerar att inom kort vara kritiskt påverkade. Hur det kommer att påverka verksamheterna är i dag oklart, men det är en prioriterad fråga för stadsdirektörens ledningsgrupp.

Stor ökning
För 2016 finns det ingen heltäckande lokal prognos. Utifrån det faktum att Umeå utgör omkring 1 % av landets befolkning, kan det förväntas att kommunen ska ta emot 1 000–1 700 asylsökande (100 000–170 000 totalt till Sverige). Enligt nya fördelningstal från Länsstyrelsen ska Umeå kommun under 2016 tillhandahålla minst 376 asylplatser för ensamkommande barn.
När det gäller tillfälliga boenden, är det möjligt att Umeå får en begäran om att utöka från nuvarande 220 till omkring 1 000 så kallade evakueringsplatser.

Höjd beredskap
För att hantera de ökande behoven, kommer förvaltningens organisation att förändras. Detta innebär höjd beredskap för kommunledning och en förstärkning av funktioner som bedöms som kritiska för att hantera situationen. Flyktingrelaterade frågor hanteras med hög prioritet inom hela organisationen.

– Vi måste förbereda oss för att ta emot så många flyktingar som nämns i de högsta prognoserna. Det är nödvändigt för att säkra att kommunen kan behålla kontrollen över situationen, säger stadsdirektör Jonas Jonsson.
– Det är positivt att vi har tid för att förbereda och mobilisera, vilket Malmö, Trelleborg och andra kommuner inte har haft.

Delar av kommunens handlingsplan
• Stabsfunktion inrättas tillfälligt (3 mån) för att bistå Stadsdirektörens ledningsgrupp.
• Förstärkning behövs i delar av organisationen (t.ex. Fastighet och Personal)
• Myndighetssamverkan regionalt och lokalt
• Samverkan med ideella aktörer
• Arbete med att analysera behov och utarbeta förslag till plan för långsiktig kapacitetshöjning
• Förslag bereds och hanteras i berörda nämnder, samordning inom ordinarie ledningsstruktur
• Arbete med att följa kostnadsutveckling och förbereda återsökning av medel från staten

Flyktingmottagning i Umeå under 2015
Anläggningsboende (i privat regi): ca 230 platser
Evakueringsboende (i kommunal regi): ca 220 platser
Ensamkommande barn (kommunalt ansvar): 388 fram till 13 nov.

Länsstyrelsens definitioner och kriterier för bedömning av hur verksamheter påverkas

Ingen påverkan
Följande tre kriterier uppfyllda: Verksamheten genomförs enligt plan, lagstadgade och andra krav uppfylls. Tillgängliga resurser är tillfyllest. Belastningen på personal eller funktioner/verksamheter ej övermäktig.

Måttlig påverkan
Ett eller två av kriterierna för ”Betydande påverkan” är uppfyllda.

Betydande påverkan
Följande tre kriterier uppfyllda: Verksamheten genomförs delvis enligt plan, lagstadgade och andra krav uppfylls endast till del. Tillgängliga resurser är ansträngda. Belastningen på personal eller funktioner/verksamheter börjar bli övermäktig.

Allvarlig påverkan
Ett eller två av kriterierna för ”Kritisk påverkan” är uppfyllda.

Kritisk påverkan
Följande tre kriterier uppfyllda: Verksamheten kan ej genomföras enligt plan, lagstadgade och andra krav uppfylls ej. Tillgängliga resurser är uttömda och nya kan ej tillföras eller omfördelas. Belastningen på personal eller funktioner/verksamheter är övermäktig.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.