Umeå kommuns jämställdhetspris 2013 går till Polarbröd AB

Umeå kommuns jämställdhetsutskott tilldelar Polarbröd AB jämställdhetspriset AB. Priset får de bland annat tack vare sitt långsiktiga och medvetna jämställdhetsarbete där alla medarbetare inkluderas.

– Polarbröd visar med stor övertygelse att de ser jämställdheten som en framtidssatsning. De är bland annat förebilder för hur ett företag kan välja att se på föräldraskap som en tillgång och inte ett hinder för utveckling i arbetslivet och möjlighet till chefsjobb. Vi delar ut priset för att uppmärksamma företag som aktivt och medvetet arbetar med jämställdhetsfrågor. Polarbröd har en jämställd ledning och har genom ett ledningsstyrt och inkluderande jämställdhetsarbete nått långt, de är väl värda Umeå kommuns jämställdhetspris säger Tamara Spiric (V), kommunalråd och ordförande jämställdhetsutskottet.

Priset, som innebär kompetensutveckling inom jämställdhetsområdet, har Polarbröd AB valt att rikta mot alla medarbetare i företaget i form av en inspirerande och kunskapshöjande föreläsning med fokus på ett jämställt föräldraskap. Syftet är att öka mäns uttag av föräldraledighet och ansvar för det obetalda hem- och omsorgsarbetet.

– Vi är jätteglada och stolta över att Umeå kommun uppmärksammat vårt jämställdhetsarbete. Vi kommer att använda prispengarna till att inspirera män att ta ett större ansvar för familjen. Jämställdhet är inte en kvinnofråga utan en samhällsfråga, säger Karin Bodin, vd på Polarbröd AB.

Motiveringen för jämställdhetspriset lyder:
Ett företag där jämställdhet ses som en självklar förutsättning för att lyckas. Som genom ett ledningsstyrt, långsiktigt och medvetet jämställdhetsarbete, där varje chef och medarbetare inkluderas, ständigt strävar efter att kvinnor och män ska ha samma förutsättningar att utvecklas inom alla delar av företaget. Med ett jämställdhetsarbete som resulterat i en jämn könsfördelning på arbetsplatsen och i ledningsgruppen, en kvinna som VD, och fler kvinnor än män i bolagsstyrelsen är det ett normbrytande företag som utmanar mansdominansen i det privata näringslivet. Umeå kommuns jämställdhetspris 2013 går till Polarbröd AB.

Tamara Spiric (V)
kommunalråd