Umeå novellpris - Inbjudan till prisutdelning och presskonferens

Fredag 18 mars presenteras vinnare och andrapristagare i den fjärde tävlingsomgången av Umeå novellpris. Prisutdelningen äger rum i Idunteatern, Umeå folkets hus, klockan 12.00. Klockan 13.00 blir det en presskonferens i lokalen Rist.

Sedan lanseringen har Umeå novellpris fått ett brett genomslag. Till den aktuella tävlingsomgången skickade 680 olika författare in bidrag. Juryn har de senaste åren bestått av författarna Per Olov Enquist, Peter Kihlgård och Gunnar Balgård, Kerstin Wixe och Elin Claeson från Sveriges Radio samt Svante Weyler, förläggare. Den totala prissumman varje år är 100 000 kronor.

Fredag 18 mars klockan 12.00 offentliggörs årets vinnare i Iduntetatern, Umeå folkets hus. Vinnaren, andrapristagarna och medlemmar ur juryn finns på plats (Per Olov Enquist har tyvärr fått förhinder och kan inte vara med). Direkt efter prisutdelningen, klockan 13.00 i lokalen Rist, blir det en presskonferens med möjlighet intervjua pristagarna och jurymedlemmar.

Prisutdelningen är ett av arrangemangen på festivalen Littfest. Den planeras att direktsändas via webb-tv: http://bambuser.com/channel/Littfest

Mer information om Umeå novellpris finns här: www.umea2014.se/novellpris
Dan-Ove Willman