Umeå rankas högt i två färska undersökningar

Umeå toppar två aktuella undersökningar. Svenskt Näringsliv tycker att Umeå och Nacka har de bästa hemsidorna i landet, sett ur ett företagarperspektiv. Och när universiteten i Wien och Ljubljana är rankar ”smart och kreativa städer” hamnar Umeå på 23 plats på en lista där endast två svenska städer kvalar in. Upphandling starkt kort Svenskt Näringsliv har granskat hemsidorna för de 50 största kommunerna i landet. Hemsidorna har granskats utifrån 17 olika kriterier, syftet har varit att titta på om kommunerna uppmuntrar privata utförare och om man upplyser om hur upphandlingar går till i kommunen. Bäst på att kommunicera med företagare via sin hemsida är Nacka och Umeå, enligt företagaren Monica Renstig som har skrivit rapporten på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Rapporten kan läsas i sin helhet på www.svensktnaringsliv.se. Umeå – en smart och kreativ stad Umeå och Jönköping är de enda svenska städer som kvalat i på universiteten i Wien och Ljubljanas lista ”Smart Cities”, en rankingmetod som tagits fram för att granska utvecklingspotentialen hos europeiska städer med max 500~000 invånare. Bakom utvärderingsmodellen och rankingen står forskare vid Wiens tekniska universitet och universitetet i Ljubljana. Forskarna har valt att granska medelstora städer med utvecklingspotential. Rapporten bygger på en genomgång av en rad faktorer inom fem områden: ekonomi, befolkning, styrning, mobilitet, miljö och livsstil. Bland faktorerna som spelar in, och där Umeå tar viktiga poäng, är sysselsättningsgrad, antal boklån per invånare, tillgång till bredband och utbildningsnivå. Rapporten i sin helhet kan läsas på: http://www.smart-cities.eu Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se