Umeå utsett till Fairtrade City

Umeå har blivit diplomerat som Fairtrade City. Det innebär bland annat att såväl kommunen som ett stort antal näringsidkare och arbetsplatser ska erbjuda produkter med Fairtrademärkning.

Fairtrade är en produktmärkning som bidrar till bättre arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Märkningen är internationell och finns i ett 20-tal länder i världen.
Fairtrade City är ett incitament för olika aktörer att inleda ett samarbete kring etisk konsumtion.
Diplomeringen av Umeå förpliktar kommunen att bland annat erbjuda Fairtrademärkta produkter eller motsvarande, till exempel frukt, kaffe, te och socker.

Butiker och andra
Dessutom ska det i Umeå finnas ett utbud av minst 80 Fairtrademärkta eller motsvarande fördelat i minst åtta dagligvarubutiker samt minst åtta kaféer, restauranger eller hotell som serverar Fairtrademärkt eller motsvarande kaffe.
Vidare ska minst 50 arbetsplatser konsumera minst en Fairtrademärkt eller motsvarande produkt, och tio av arbetsplatserna ska ha minst två produkter.

Fem aktiviteter
Umeå kommun förbinder sig också att genomföra minst fyra informationsinsatser som ökar den lokala kunskapen om etisk konsumtion, fram till nästa års rapportering. Kommunen planerar följande fem aktiviteter: Information för besökare på Öppet stadshus (genomfört), foldern ”Reko Guiden” (som beskriver hållbara företag), information och Fairtrademärkta fotbollar på Umeå Fotbollsfestival, information under SEE-veckan samt Fairtradefika i oktober.

Styrgrupp
I styrgruppen för Umeå som Fairtrade City återfinns representanter för näringsliv och organisationer. Från Umeå kommun deltar folkhälsostrateg Ann-Margrethe Iseklint samt politikerna Margareta Rönngren (S) och Mattias Larsson (C).

Ann-Margrethe Iseklint
folkhälsostrateg