Umeå vill ha Sveriges bästa stadskärna

Umeå satsar på att vinna utmärkelsen ”Årets stadskärna” i Sverige senast 2016. Samverkan kring det ska på lång sikt främja ett starkt och dynamiskt centrum i Umeå.

Föreningen ”Svenska stadskärnor” utser sedan 1995 ”Årets stadskärna” varje år, en utmärkelse till den stad som har lyckats bäst med att utveckla sin stadskärna i samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Kommunfullmäktige har bifallit Anders Ågrens (M) motion att Umeå ska ansöka om titeln.

Ingår i översiktsplanen
Stadskärnans utveckling är central för hela Umeås attraktionskraft, det framgår av den antagna översiktsplanen för de centrala stadsdelarna. I planen bedöms samverkan mellan olika aktörer också vara en viktig del av utvecklingen. Det ska skapa en långsiktigt hållbar utveckling och en bra blandning av handel, service, boende, arbetsplatser och en attraktiv miljö för många människor.

– Ansökan om att bli ”Årets stadskärna” driver på och gynnar utvecklingen av centrum, säger Anders Ågren (M), 1:e vice ordförande, kommunstyrelsen.

Miljökriterier bör ingå
Jan Hägglund (RSE) och Ellika Nordström (MP) frågade vilka kriterier och mått som ska gälla för en bra stadskärna. De efterlyste att miljökriterier och särskilt luftkvalitet bör ingå i bedömningen när ”Årets stadskärna” utses.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen