Umeås bibliotekschef får nationellt uppdrag

Umeås bibliotekschef, Inger Edebro Sikström, har valts till 2:e vice ordförande i Svensk Biblioteksförening. – Det är ett stort förtroende men också en bekräftelse på det framgångsrika utvecklingsarbete som biblioteken i Umeåregionen bedriver, säger Inger Edebro Sikström. Vid Svensk Biblioteksförenings årsmöte 23 maj valdes Inger Edebro Sikström, bibliotekschef i Umeå, till föreningens styrelse samt till 2:e vice ordförande. Svensk Biblioteksförening är en ideell, politiskt obunden, bibliotekspolitisk organisation som verkar för ett effektivt och dynamiskt svenskt bibliotekssystem av hög standard, för att den svenska bibliotekslagen tillämpas och utvecklas samt för biblioteken som ett värn för demokrati och yttrandefrihet. Ordförande är Britta Lejon. På föreningens Biblioteksdagar den 23 - 25 maj presenterades Umeåregionens nya bibliotekswebb; minabibliotek.se. Med på konferensen var även Michael Casey från USA som lanserat begreppet Library 2.0. – Det var roligt att konstatera att vi i Umeåregionen ligger helt i linje med den internationella utvecklingen av bibliotekswebbar och att andra bibliotek i Sverige visar så stort intresse för vårt arbete, säger Inger Edebro Sikström. Uppdraget som 2:e vice ordförande i Svensk Biblioteksförening kombinerar Ingrid med tjänsten som bibliotekschef i Umeå kommun. Läs mer på www.biblioteksforeningen.org I bilaga: Bild på Inger Edebro Sikström. Fri att publicera. För mer information kontakta: Inger Edebro Sikström Bibliotekschef inger.edebro.sikstrom@umea.se 090-16 33 77 070-693 43 20 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se