Umeås grundskolor i öppen jämförelse med andra kommuner

Idag presenterade Sveriges kommuner och landsting (SKL) en ny jämförelse av resultat och resursindikatorer för grundskolan mellan Sveriges 290 kommuner. De flesta kvalitetsmåtten är kända, används sedan tidigare och ingår i Skolverkets insamlingar. Rapporten visar att Umeå satsar något mer resurser än andra kommuner på grundskolan. Vi har också en hög andel lärare med pedagogisk högskoleutbildning medan antalet elever per lärare ligger på riksgenomsnittet. – Rapporten ger oss ett underlag att kunna göra jämförelser mellan kommuners grundskoleverksamhet och vi kommer att använda resultaten tillsammans med övrig information för att kunna utveckla våra grundskolor. Umeå har generellt goda resultat och de brister rapporten pekar på för Umeås del stämmer väl överens med våra prioriteringar och kommunfullmäktiges mål att alla elever ska vara behöriga till gymnasiet och att andelen elever som ska vara godkända i alla ämnen måste öka, säger Elisabeth Zachrisson, skoldirektör för Umeås för- och grundskoleförvaltning. Betygsutfallet i årskurs 9 visar att Umeås elever har ett högt genomsnittligt meritvärde i jämförelse med riket och större städer. Umeå har en hög andel elever med betyg i minst 16 ämnen (80,2 %), genomsnittligt meritvärde för elever med betyg i 16 ämnen i slutbetyget (214,2) samt behörighet till gymnasiet (92,7 %). Skillnaderna mellan pojkars och flickor meritvärden har dock ökat till pojkarnas nackdel. I Skolverkets databas SALSA jämförs faktiska betygsresultat i Umeå kommuns grundskolor (inkl friskolor) med ett förväntat värde som beräknats med hänsyn till föräldrars sammanvägda utbildningsnivå, andel elever med utländsk bakgrund samt andel pojkar och flickor. SALSA är en statistisk förklaringsmodell som beskriver hur resultaten till mellan 30 och 40 procent samvarierar med några av elevernas olika bakgrundsfaktorer. Avvikelserna mellan faktiskt utfall och förväntat värde gör att Umeå halkar ner i rankinglistan i SKL:s öppna jämförelse. I ämnesproven engelska och svenska ligger Umeå bra till i jämförelse med andra kommuner. Vårterminen 2006 hade 96,6 % av eleverna godkänt i svenska och 93,7 % i engelska. Umeå har också satsat extra mycket på språk-, läs- och skrivutveckling sedan 2004. Språkutvecklingen är en mycket viktig faktor för att klara sig i övriga ämnen. I ämnesprovet matematik är resultaten sämre generellt sett i flera kommuner, även för Umeå. En djupdykning i kommunens statistik visar att Umeås resultat just år 2006 var sämre än tidigare år. Umeå laddar nu för en stor satsning på matematikundervisningen de närmaste åren. Det sker inte minst genom lär- och forskningscentrat där matematik är en av tre huvudgrenar. En viktig del som sker genom lär- och forskningscentrat är ökad kompetensutveckling för lärare. I bifogad bilaga finns diagrambilder från rapporten där vi placerat in Umeå. Rapporten finns på SKL:s hemsida: www.skl.se För ytterligare information: Elisabeth Zachrisson Skoldirektör, för- och grundskoleförvaltningen i Umeå, 070-576 17 61 Peter Högstadius Utvecklingschef, för och grundskoleförvaltningen i Umeå, 070- 670 16 12 Per Hedin Ekonomichef, för- och grundskoleförvaltningen i Umeå, 070- 387 12 89 Gabrielle Hultdin Informatör för för- och grundskoleförvaltningen, 090-16 12 33, 070-345 12 33