Umeås öppna data i fritids-app

Den nya appen “Fritid i Umeå”, för både android och iPhone, ger användaren en enkel och smidig överblick över mer än 800 idrotts- och fritidsanläggningar, fiskesjöar m.m.  Grunden för appen är öppna data från Umeå kommun.

Appen har utvecklats av företaget Darteq. En användare kan få vägbeskrivningar till alla anläggningar, vilket gör det enkelt att hitta till fots, med bil eller med kollektivtrafik. Allt innehåll lagras off-line, så det är möjligt att använda appen även när uppkoppling mot internet saknas.
I nuläget innehåller appen enbart information från Umeå kommun, men tankar finns om att göra den till en tjänst för hela regionen.

Ska gynna innovation
Umeå kommun har sedan en tid publicerat ett urval av kommunens data som öppna – det vill säga de får fritt användas i både kommersiella och icke-kommersiella syften – för att på ett praktiskt sätt gynna innovation.
Bland de data som Umeå kommun har publicerat som öppna, finns information om kommunens olika fritidsanläggningar. Detta har Darteq använt för att på eget initiativ skapa sin app.

Fler företag välkomna
– Det är roligt att våra data kommer till användning i något som är positivt för medborgarna. Vi hoppas att fler innovatörer följer efter och att vi får önskemål om vilka data man behöver för att skapa nya och innovativa lösningar för Umeåborna. I nuläget vet vi inte riktigt vad som intresserar innovatörerna, säger projektledare Thomas Kvist, Umeå kommun.
– Det är också kul att det är ett företag som verkar internationellt som håller sig framme. Men det är klart att jag hoppas att även regionens IT-företag har nytta av våra data. Vi är ju bara i början i en process där öppna data och IT ska ge medborgarna i hela regionen nya och bättre tjänster. Det finns massor att göra.

Stora värden
Lars Klefbohm, utvecklingsledare vid Umeå kommun och konstruktören av anläggningsregistret, är också mycket positiv till appen.
– Trenden är att Smartphones ökar lavinartat, och appen ger möjligheten att snabbt komma åt information om en specifik anläggning på ett enkelt sätt. Jag tror att öppna data generellt kan realisera stora värden både för kommunen i stort och för den enskilde.

Umeå kommuns öppna data finns på www.openumea.se
Appen finns på www.darteq.eu/portfolio/umea-fritid/ samt på Google Play och Apple Appstore

Thomas Kvist
projektledare IT