Underskott men prognos på nollresultat för 2013

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden gjorde ett underskott på cirka 1,8 miljoner kronor under årets fyra första månader. Underskottet ligger främst inom gymnasieskolan och vuxenutbildningen.

– Men prognosen visar att de fortsatt ökade marknadsandelarna inom gymnasieskolan gör att verksamheten kommer att hålla årets budget, säger nämndens ordförande Hans Lindberg (S).

Årets gymnasieval, som avslutades i början på maj, påverkar verksamheten på både kort och lång sikt. De senaste årens trend med ökade markandsandelar för de kommunala gymnasieskolorna fortsätter. I år är ökningen 2 procent, från 79 till 81 procent. Skolorna lever dock under skilda förutsättningar. Dragonskolan och Midgårdsskolan har ett översök av elever medan Forslundagymnasiet och Fridhemsgymnasiet står inför stora utmaningar för att få fler sökande och en ekonomi i balans.

Enligt prognosen kommer större delen av gymnasieskolans nuvarande underskott att inarbetas under hösten. För vuxenutbildnings del balanseras underskottet genom ett minskat inköp av extern vuxenutbildning.

Den nyligen genomförda elevenkäten visar att eleverna inom den kommunala gymnasieskolan genomgående är trygga och nöjda. Flickor upplever dock en betydligt högre stressnivå än killar. En större andel elever än tidigare år upplever också att de har blivit kränkta av personal på skolorna. Orsaken är oklar men detta är något som ska utredas vidare på respektive skola.

För mer information kontakta:
Hans Lindberg (S)
hans.lindberg@umea.se

Sture Eriksson (KD)
Vice ordförande
sture.eriksson@umea.se

Peter Jacobsson Möller (V)
2:e vice ordförande
peter.moller@umea.se