Unga kreatörer inspirerar på designmarknad

Lördag 11 maj är det dags för designmarknad på Hamnmagasinet. Här kan du inspireras av ung, oetablerad design och fynda bland många unika kreationer. Marknaden har öppet klockan 11.00 till 15.00 med fri entré.

Designmarknaden anordnas för nionde året i rad sedan startskottet 2005.
– Vi riktar oss främst till unga säljare under 25 år, eftersom det är Hamnmagasinets målgrupp. Grundtanken är att Hamnmagasinets designmarknad ska fungera som en plattform och ett ställe där man som ung kan prova på att sälja för första gången. Vi vet att det finns många begåvade idésprutor som sitter hemma och skapar och behöver det här forumet, säger Johanna Lundblad, ungdomsassistent och ansvarig för skapande verksamhet på Hamnmagasinet.
Även om huvudmålgruppen är unga under 25 är övriga kreatörer också välkomna som säljare.
– Ja, alla är välkomna att anmäla sig och det brukar bli en blandning av äldre och yngre. Vi tror på idén att äldre och mer etablerade kreatörer inspirerar de yngre att ta sin kreativitet ett steg längre, säger Johanna Lundblad.

Startskott för egenföretagare
Hanna Karlsson har varit en trogen säljare på Hamnmagasinets marknader sedan 2008 och driver sedan en månad tillbaka eget företag inom illustration och design.
– För mig har Hamnis marknader betytt jättemycket. Det är sjukt kul och ett jättebra tillfälle att träffa folk och visa upp vad man gör. Du får möjlighet att nätverka och träffa andra designers, säger Hanna. Hon berättar att marknaderna på många sätt har bidragit till att hon idag har ett eget företag.
– Främst genom att jag har fått så mycket feedback och pepp från folk. Att bara försöka marknadsföra sig på nätet ger nog inte samma utdelning, man måste visa sig live också, säger Hanna.

Fynda och hitta inspiration från andra
Hanna brukar även försöka hitta lite tid för att kika runt bland borden på marknaden.
– Jag fyndade ett jättefint tyg med ett stort träd på för några år sedan. Jag brukar också gilla att köpa handgjorda smycken. Förra marknaden köpte jag ett supersnyggt halsband av en tjej som brukar göra halsband av gamla leksaker, säger Hanna.
Under dagen kommer Café Hamnmagasinet att vara öppet med fika och korvförsäljning till bra pris. Det erbjuds även vegetariska alternativ. Dj Rosanna bjuder på musik från stora scenen och studieförbundet Bilda håller workshop med sitt hantverksprojekt ”Hantverka/Påverka - vad som händer när musik och hantverk möts: Tema Merchandise”. Dessutom har Umeå Klädbibliotek extraöppet öppet under hela marknaden.

För mer information, kontakta:

Johanna Lundblad
ungdomsassistent Hamnmagasinet