Uppemot 200 nya hyresrätter Öst på stan

Kommunfullmäktige har antagit en ny detaljplan för Mården 11, ett område mellan Östra Norrlandsgatan och Nygatan, Öst på stan. Bostaden AB planerar att bygga 170–200 hyresrätter, främst smålägenheter. Området ska också inrymma en förskola i två plan och en ny park.

– Planen har lyckats förena bostäder, förskola och park på ett bra sätt. Umeå har också ett mycket stort behov av centrumnära bostäder, säger Ingemar Jangvad (S).
Byggnadernas storlek kommer att variera, där det högsta huset blir nio våningar högt.
Den nya förskolan får sex avdelningar och kommer att ersätta den befintliga. Parkmarken och förskolans gård kommer att till viss del att samnyttjas.

Parkområde för alla
Det befintliga parkstråket ut mot Nygatan kommer att utökas och göras om till ett trivsamt parkområde tillgängligt för alla. Ytan är tänkt att kunna erbjuda samma funktioner som idag, fotboll, skridskor med mera, men på en mindre yta.

Bifogad jpg-bild

Bifogad länk