Upprustning av Scharinska villan

Kommunfullmäktige har beviljat tekniska nämnden ett tilläggsanslag om 21,4 miljoner kronor för restaurering av Härmod 9 (Scharinska villan). 4,8 miljoner kronor av investeringen är hyreshöjande.

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade i april 2012 att Scharinska villan skulle återställas i ett skick som är förenligt med byggnadsminnesförklaringen för huset. Bedömningen är att det kräver 15 miljoner kronor i reinvesteringsmedel och 6,4 miljoner kronor i underhållsmedel.

Framtida användning
Vid kommunfullmäktiges behandling av ärendet väcktes frågan om husets framtida användning, och svar gavs av Lasse Jacobson, ordförande i tekniska nämnden:

– Vi har en samrådsgrupp, där vi tillsammans med studenterna ska reda ut vad huset ska användas till. Klart är att både användning och skötsel ska ske i samklang med byggnadsminnesförklaringen.

Mattias Larsson (C), ledamot i kommunstyrelsen, betonade finansieringen:

– Att huset är i det skick det är, beror på att hyran inte täckt nödvändigt underhåll. Om huset fortsätter att vara underfinansierat, kan det gå ut över de skolor som behöver underhåll.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen