Utökat område med parkeringsförbud på Teg

Utökat område med parkeringsförbud på Teg

På Teg finns gator där framkomligheten begränsas av parkerade bilar. Tekniska nämnden har därför beslutat att parkeringsförbudet ska utökas till att gälla ett större område på Teg, närmast Umeälven.

Med parkeringsförbudet ökar framkomligheten på gatorna och de blir mer trafiksäkra. Samtidigt ökar förutsättningarna för en bättre och kostnadseffektivare snöröjning..

Förändringen innebär att det befintliga parkeringsförbudsområdet utökas till att gälla den nordligaste delen av Teg, närmast Umeälven, se karta nedan. Parkering på gatan får då endast ske där det är skyltat ”Parkering”.

Parkeringsplatser på gatan ordnas
I tekniska nämndens beslut ingår också att göra parkeringsplatser på gatan. Enligt lagstiftningen är det fastighetsägarens ansvar att ha plats för besöksparkering på tomten. I en del, framför allt äldre, bostadsområden finns det inte alltid utrymme för det. Därför kommer kommunen att ordna ett antal gatuparkeringar inom området.

Det nya området med parkeringsförbud inklusive gatuparkeringar kommer att skyltas upp under hösten och börjar gälla måndag 1 december 2014. Karta som visar platser där parkering blir tillåten kommer att publiceras på www.umea.se/parkering.

Kontakt:
Marie Frostvinge
trafikplaneringschef
marie.frostvinge@umea.se

Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan.nordstrom@umea.se

Andreas Lundgren (S)
tekniska nämndens andra vice ordförande