Utredning om handel på Mariehem

Förslaget om ny dagligvaruhandel på Mariehem kräver en handelsutredning, enligt ett beslut i kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott. Utredningen ska inkludera försörjningen av dagligvaror för kommande bostadsområden på Olofsdal och Stadsliden.

Balticgruppen har visat intresse för att omvandla fastigheten Etern 3 m.fl. vid Mariehemsvägen, där Astra Zeneca tidigare bedrev verksamhet. Planerna omfattar bland annat 6 000 kvadratmeter dagligvaruhandel.

Ett eller två centrum
En fråga är om en etablering på Etern leder till att centrumfunktionen flyttas från nuvarande Mariehems centrum. Om det skulle bildas två centrumområden, bör kopplingen mellan områdena över Mariehemsvägen studeras ytterligare.
Handläggande tjänstemän föreslår dessutom att planen förs till kommunfullmäktige för ett eventuellt antagande, då handel/centrum på Etern inte överensstämmer med översiktsplanen.

Helheten
Förslaget till beslut var att föra planen vidare i processen, men en majoritet i kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott vill först se en handelsutredning. Den ska fokusera på försörjning av dagligvaror, inte konsekvenserna för annan handel, och vara färdigställd inom sex månader.

– Försörjningen gäller inte bara Mariehem, utan också de nya bostadsområden som ska byggas ända bort till IKSU. Vi måste se till helheten och hitta det bästa läget, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).

Ingen utredning
Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren yrkade i utskottet på att föra planen vidare i processen.

– I kommande skeden ska man förstås titta över trafikströmningar och behandla frågan om att planförslaget inte stämmer med översiktsplanen. Däremot behövs ingen vidare handelsutredning.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen