Utställning om miljö och klimat ska få oss att agera

Den uppmärksammade fotoutställningen ”Hard Rain: Whole Earth?”, som handlar om miljö, klimat och jordens resurser, visas på Umeå universitets campus 3–22 september. Utställningen är öppen för alla och skolklasser från åk 8 och uppåt kan boka gratis visning under de första tre dagarna.

Utställningen är producerad av fotografen Mark Edwards, som har fotograferat människor och miljöer i 150 länder världen över. Den tar upp frågor om klimatförändringen, befolkningsökningen, hur vi använder jordens resurser och vår gemensamma framtid.

– Det är en fantastisk och tankvärd utställning som visar både problem och lösningar. Jag hoppas att alla umebor som har möjlighet besöker utställningen, säger Sara Wård, miljöstrateg, Umeå kommun.

Öppen för alla
Utställningen visas utomhus, vid campustorget på Umeå universitet, och den är öppen för alla dygnet runt under utställningsperioden 3–22 september. Marie-Louise Rönnmark (S), kommunalråd, Umeå kommun, inviger utställningen måndag 3 september, klockan 12.00. Öppna visningar hålls tisdag 4 september, klockan 12.00, och onsdag 5 september, klockan 12.00.

Från insikt till handling
Den ursprungliga delen av utställningen, ”Hard Rain”, innehåller fotografier som kommenterar strofer ur Bob Dylans sång ”A Hard Rain’s A-Gonna Fall”. Den har visats på mer än hundra platser över världen och setts av omkring 15 miljoner människor sedan 2006.

I Umeå visas den helt nya delen av utställningen ”Whole Earth?” Den är ett svar på frågor som ”Hard Rain” har väckt och i den pekar Mark Edwards på möjliga lösningar för framtidens utmaningar och uppmanar oss alla – medborgare och makthavare – att gå från insikt och kunskap till handling och förändring.

Vad gör Umeå?
I Sverige visas utställningen med en kortare svensk del ”Vad gör Sverige?” och i Umeå även en lokal del: ”Vad gör Umeå?”. Utställningarna visar nationella och lokala goda exempel på lösningar för en hållbar livsstil, i form av intervjuer och fotografier.

Visning för skolklasser
Sida erbjuder 3–5 september guidade skolvisningar för klasser i åk 8, 9, gymnasieskolan och komvux för att fördjupa besöket för elever från 14 år och uppåt. Visningen tar cirka 30 minuter och är gratis. Antalet visningstillfällen är begränsat. En ansvarig pedagog ska följa med alla bokade grupper/klasser under visningen. Visning för skolklasser bokas via www.umea.se/hardrain.

Följs upp av konferens
Under SEE, Västerbottens hållbarhetsvecka 17–23 september, följs utställningen upp av ”Hard Rain: Whole Earth?” – en konferens om rättvis och hållbar global utveckling med samma namn. Konferensen är också öppen för alla och hålls tisdag 18 september i Aula Nordica, Umeå universitet. Den uppmärksammar globala utmaningar och hur de kan hanteras på regional och lokal nivå.

Internationella gäster kommer att delta i konferensen, många med erfarenhet av arbete för rättvis och hållbar utveckling inom internationella organisationer, forskning, näringslivet och samhället i övrigt. Mer information om konferensen finns efterhand via www.umea.se/hardrain och där finns också en länk till anmälan.

Utställningen och konferensen är ett samarrangemang av Globala Västerbotten, Region Västerbotten, Sida, Länsstyrelsen i Västerbotten, Umeå universitet och Umeå kommun.

Sara Wård
miljöstrateg