Vård- och omsorgsprogrammet håller på att utvecklas

Kristdemokraterna fick inte igenom sin motion att förändra och förbättra vård- och omsorgsprogrammet i Umeå. Kommunfullmäktige anser att arbete redan pågår för att göra programmet mer attraktivt för sökande.

Att göra vård- och omsorgsprogrammet mer attraktivt för sökande är en del av redan pågående arbete, så väljer kommunfullmäktige att besvara motionen från Veronica Kerr (KD). Men åsikterna gick isär och beslutet togs efter omröstning med siffrorna 34 röster för att besvara motionen och 24 röster för att genomföra förslaget i motionen.

Täcka upp pensionsavgångar
Motionen föreslår att i likhet med motsvarande satsningar i Skövde kommun öka antalet sökande till programmet, bland annat för att täcka upp de stora pensionsavgångar som väntar i vårdsektorn. Enligt motionen skulle bland annat personer som har gått utbildningen och uppfyller kommunens kompetenskrav garanteras anställning i kommunen.

Programmet garanterar sommarjobb
Arbetet med att förbättra vård- och omsorgsprogrammet började redan 2009 då programmet certifierades till vård- och omsorgscollage. Programmet har i dagsläget ett nära samarbete med vårdbranschen, som också har ett stort inflytande när det gäller programmets fördjupande kurser. Under utbildningen garanteras eleverna sommarjobb, vilket ger erfarenhet och kontakter som ofta leder till arbete efter examen.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen