Välkomna till Botniabanans invigning

Den 28 och 29 augusti invigs Botniabanan och resecentrum Umeå Östra. Invigningstalet hålls av H. M. Konungen och dagarna bjuder på fullspäckade underhållningsprogram, information från olika utställare och fika till alla besökare. Arrangemanget är gratis.

Arrangemanget genomförs i en så kallad rullande invigning med stopp i Kramfors, Örnsköldsvik, Nordmaling C samt Umeå Östra. Lördag 28 augusti åker H.M. Konungen banan med premiärtåget och inviger järnvägen och resecentrum på samtliga fyra ställen. Det pågår arrangemang både före och efter tågets ankomst vid resecentrumen med massor av aktiviteter och underhållning.

Umeå
I Umeå talar, förutom kungen, Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande, Gunnar Malm, generaldirektör, Trafikverket och Maud Olofsson, vice stadsminister. På lördagen kan du följa med musikkåren från Rådhustorget via Kungsgatan till Resecentrum Östra, avgång 11.30. Programmet börjar sedan klockan 12 med underhållning som Hockeymusikalen, Tommy Körberg och Lady Symphony: Norrlandsoperans symfoniorkester tillsammans med Lisa Miskovsky och Malin Jonsson. Söndagens program börjar 11.00 och bjuder på bland andra Sahara Hotnights, Amanda Jenssen och Cirkus Cirkör.

Mer information och hela programmet finns på www.botniabanan.se<http://www.botniabanan.se/>

Pressinformation
Lördag
För att få tillgång till V.I.P.-tält och fotofålla krävs ackreditering. Den gäller även för söndagen. Registrering sker 11.30 - 15.30. Ansökan om ackreditering ska göras senast onsdag 26/8 till Ann Thunberg på Trafikverket.

Söndag
Massmedia som inte har ackreditering får tillgång till söndagens fotofålla mot uppvisande av SJF presslegitimation eller motsvarande. Registrering sker från 10.30.

Om du vill intervjua en artist vänligen kontakta artistansvarig på området, de kommer att bära gula västar.

Information från olika utställare
Förutom underhållning bjuder dagarna på aktiviteter och information från ett antal utställare, bland andra Umeå kommun, Kulturhuvudstad 2014, Västerbottens museum, Umeå universitet, Västerbottens läns landsting och Arbetsförmedlingen.

Umeå på väg mot 200 000 invånare. Titta på översiktsplanerna Umeå, Centrala stan och Umeå universitetstad och tyck till om framtidens Umeå.  Få information från Näringslivsservice, Umeå hamn, Hållbart resande och Norrbotniabanan AB.

Kulturhuvudstad 2014
Alla barn får tillverka sitt eget kulturhuvudstadshjärta av skrot och pyssel. Alla skapare får en bild av alstret att ta med hem och chansen att just det används av Umeå 2014 i marknadsföringen av kulturhuvudstadsåret.

Västerbottens museum
Få en glimt av järnvägens historia i Västerbotten och fyll på med egna tåghistorier. Nästa sommar, 2011, kan dina minnen finnas med som en del av utställningen om länets järnvägshistoria. Barnen kan prova museets barnverksamhet Minimus, under invigningen med fokus på tåg förstås!

Umeå universitet
Information om hur Botniabanan länkar ihop två dynamiska regioner, Västerbotten och Västernorrland, Umeå och Örnsköldsvik, campus Umeå och campus Örnsköldsvik. Banan kommer att föra universitetets studenter, lärare, forskare och näringsliv på de två orterna närmare varandra och fördjupa samarbetet mellan dem.

Västerbottens läns landsting
Tävla och vinn priser, få tips för en bättre hälsa och testa armbrytning. Ballonger till de små och kondomregn för de stora. Anta utmaningen om att Västerbotten ska ha världens bästa hälsa och världens friskaste befolkning 2020.

Arbetsförmedlingen
På plats finns arbetsförmedlare som informerar besökarna om arbetsmarknaden i Botniabaneregionen. Tack vare Botniabanan ges sökande fler möjligheter till arbete och utbildning och arbetsgivarna får bättre tillgång till kvalificerad arbetskraft inom regionen.

Marit Andersson
informationschef