Vasaplan utformas på nytt sätt

Nu påbörjas arbetet med en ny utformning av Vasaplan, inför den planerade ombyggnaden. En viktig del av förberedelsearbetet är att få ta del av medborgarnas åsikter och förväntningar. Därför planeras en bred medborgardialog där olika metoder kommer att prövas för att fånga medborgarnas uppfattningar. Tre konstnärsgrupper kommer tillsammans med umeborna utforska möjligheterna på olika sätt. Parallellt med detta arbete kommer en mer traditionell dialog med medborgarna att pågå. Samtidigt pågår också en trafikutredning.

Tekniska nämnden har beslutat att godkänna projektbeskrivningen för ombyggnaden av Vasaplan och att genomföra projektet ”Vasaplan samverkan kring gestaltning - en del av Umeå Urban forum 2014” som en del av projektet Vasaplan.

- Målet är att Vasaplan ska kunna motsvara Umeå kommuns höga ambitioner om attraktiva offentliga platser och vara väl fungerande för alla som åker buss. Det ska även uppfylla krav för andra användningsområden som umeborna har på platsen, säger Lasse Jacobson, ordförande i tekniska nämnden.

Umeå kommun har påbörjat en planeringsprocess där utformningsfrågorna och trafikfrågorna utreds parallellt. Frågorna som ska utredas är bland annat hur kollektivtrafiken ska organiseras på bästa sätt och vilken karaktär platsen ska få i sin utformning. Ombyggnad är planerad att påbörjas 2016 och kommer att pågå i två år.

Utformning av Vasaplan på nytt sätt
För att arbeta med utformningsfrågorna i ett tidigt skede och på ett nytt sätt har Umeå
kommun sökt och fått pengar av det statliga uppdrag som kallas ”Samverkan om gestaltning av offentliga miljöer". I detta uppdrag, ”Gestaltningsuppdraget Vasaplan”, har konstnärer och arkitekter anlitas för att fördjupa frågorna kring hur Vasaplan används, medborgarnas synpunkter och vad som är viktigt när den ska få en ny utformning. Konstnärerna och arkitekterna ska undersöka förutsättningar, testa och utmana olika frågeställningar för platsen Vasaplan inför ombyggnaden 2016. Projektet om gestaltning görs i samråd med Umeå kultur. Planen är att det ska genomföras under 2014 och ingår som en del i Kulturhuvudstadsårets program.

Efter Gestaltningsuppdraget är slutfört kommer resultaten att värderas och vara en del av underlaget för det fortsatta arbetet med gestaltningen inför ombyggnationerna.

Medborgardialog
Parallellt med konstnärernas uppdrag kommer en mer traditionell dialog med medborgare och verksamhetsutövare att genomföras. Vasaplan är ett nav för kollektivtrafiken och kommer att fortsätta vara det. Dialogen är tänkt att ge svar på frågor om hur umeborna använder Vasaplan idag, vad som känns bra med platsen och vad som kan förbättras.

- Dialogen med medborgarna, både konstnärernas och den mer traditionella, är en viktigt grund för utformningen. Vasaplan är en viktig plats för många och en plats som många inte kan välja bort. Därför är kraven extra höga avseende trivsel, trygghet, tillgänglighet och gestaltning säger Andreas Lundgren, andra vice ordförande i tekniska nämnden.

Vasaplan en viktig offentlig plats
Vasaplan är en av Umeås viktigaste offentliga platser, ett kollektivtrafiknav som samtidigt är en mötesplats, en vistelseplats och ett kommersiellt torg. Runt platsen finns ett flertal byggprojekt i olika skeden och det påverkar Vasaplan. Det finns en del brister i utformningen, kanske främst när det gäller tillgängligheten för funktionshindrade. Ytor man kör på, trottoarbeläggningar och utrustning på Vasaplan är delvis hårt slitna och det finns behov av teknisk renovering.

Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)