Verksamhetsplanearbetet påbörjat i för- och grundskolenämnden

För- och grundskolenämnden har idag haft en arbetsnämnd kring verksamhetsplan för 2007-2009. De områden som nämnden kommer att fokusera kring i det fortsatta arbetet är främst barngruppernas storlek i förskolan och anpassning av lokaler och personal utifrån att vi har fler barn i förskolan och färre elever i grundskolan. Nu fortsätter nämndens arbete under hösten, i november ska beslut fattas om verksamhetsplan. Lägsta sjukskrivningstalen sedan 2003 Nämnden fick information om sjukskrivningar och det arbete som sker för att minska sjukskrivningarna i för- och grundskoleförvaltningen. Måltidsservice är en av de enheter som har hög sjukfrånvaro bland ekonomibiträden och kockar/kokerskor. Nämnden fick en beskrivning av orsaker bakom siffrorna i en verksamhet där säker och bakteriefri mat är det absolut viktigaste. En rad förebyggande insatser pågår inom hela förvaltningen och alla enheter har sedan 2005 budgeterat för friskvård. Bland annat kan nämnas projektet för minskat buller i förskolan samt projekt för att minska monotona arbetssätt och rörelser som är insatser för att förbättra arbetsmiljön för både personal och barn. Förvaltningen har även haft arbetsmiljöutbildning för alla ledare och nu pågår utbildning i personliga samtal. Under läsåret ska alla ledare i kommunen även utbildas i att upptäcka och hantera missbruk i tid. Förvaltningen har en väl fungerande företagshälsovård och använder en strategi för rehabiliteringsarbete som handlar om vikten av kontakt och samtal med den sjukskrivne var 14:e dag. Visavi (personlig rådgivning) är en tjänst som Umeå kommun använder som både rektorer och anställda uppskattar. Utvärdering av Visavi är ännu inte gjord. – Kvalitetsarbetet är i full gång ute på alla förskolor och grundskolor just nu och vårens rapport från Skolverkets inspektioner ligger till grund för det fortsatta arbetet att förbättra arbetsmiljön. Vi har brutit trenden men stannar inte här, målet är givetvis att vi som arbetsgivare ska göra allt vad vi kan för att minska sjukskrivningarna ytterligare, säger Margareta Rönngren, ordförande i för- och grundskolenämnden. -------------------------------------------------------------------- Bifogat ligger en grafisk bild över sjukskrivningstal 2003-2006. Bifogad bilaga visar utvecklingen av antalet sjukskrivna sedan 2003 (d v s då för- och grundskoleförvaltningen blev egen förvaltning). Nedåtgående trend från 486 sjukskrivna (högsta notering 2003) till lägsta notering i år d v s juli månad 2006 322 sjukskrivna. Av dessa 322 uppbär 141 sjukskrivna tidsbegränsad sjukersättning samt 181 uppbär sjukpenning. Av 141 beviljade med tidsbegränsad sjukersättning har 71 ersättningen på heltid. 70 sjukskrivna uppbär ersättning på någon form av deltid (25, 50, 75 %) och arbetar till någon del. Av 181 som uppbär sjukpenning är 66 sjukskrivna det på heltid och 115 deltidssjukskrivna. För ytterligare information kontakta: Margareta Rönngren, ordförande i nämnden, mobil: 070-573 84 83 Gabrielle Hultdin Informatör, För- och grundskoleförvaltningen 090-16 12 33, 070-345 12 33 gabrielle.hultdin@umea.se