Footway, e-handelsbutiken med järnkoll på sin logistik och service

Footway är skosajten som startades i slutet av 2010 av bland andra Lenswaygrundaren Daniel Mühlbach. Bolaget har växt så det knakar, omsättningen har ökat från 3 miljoner första året till ca 100 miljoner i år (2013). En viktig del i framgångskonceptet är att fokus ligger på logistik och service.

E-handel som koncept är inget nytt för Daniel Mühlbach som redan 1999 var med och grundade e-handelsbutiken för kontaktlinser, Lensway. Det gjorde förutsättningarna för Footway väldigt bra och på tre år har de lyckats ta sig in på fyra marknader, Sverige, Norge, Finland och Danmark. En bidragande orsak till tillväxten är att Footway förvärvade en av sina största konkurrenter Heppo från CDON group i april i år. Idag har Footway 30 anställda som alla jobbar i Kista, där de har lager och kontorslokaler på 5500 kvadratmeter.

– Vi har verkat inom e-handel i snart 15 år och är väl bekanta med mekanismerna. Vi älskar logistik och service och därför passar e-handeln oss perfekt då vi anser att det är detta som skapar framgång. Genom bra logistik och bra service skapar vi en trogen krets nöjda kunder som återkommer, berättar Oskar Mühlbach, Logistikansvarig på Footway.

Effektivt logistikflöde via IT-integrationer
Footways webbutik är byggd på plattformen Magento som är integrerad med deras affärssystem Microsoft Nav och TA-systemet Unifaun Online. Genom att integrera systemen har handpåläggningstiden för varje order förenklats. Orderflödet fungerar genom att när en beställning är bekräftad på siten förs den automatiskt över till affärssystemet Microsoft NAV. Där behandlas beställningen och de får fram information om var i lagret de beställda produkterna finns. Sedan printas plocksedlar och varorna plockas. Utskriften av beställningar sker i prioriteringsordning efter deadline samt hur produkterna ligger på lagret för att skapa kortast möjliga plockrunda. När produkterna är plockade är det dags för packning. Vid packstationerna bekräftas orderunderlaget och transportetiketter skrivs ut via Unifaun Online. Försändelserna sorteras sedan i olika transportbehållare beroende på vilket land det skall skickas till och med vilken transportör.

– Vi sökte efter system som bygger på en vedertagen och standardiserad lösning som bevisat fungerar. Eftersom vi skickar paket till hela Norden har Unifaun Online varit ett självklart val som följt med oss från start. Vi använder inte alla tjänster i Unifaun Online, men målet är att komma igång med tjänster som adderar kundnytta t.ex. möjligheten att visa utlämningsställe i kassan eller liknande, berättar Oskar vidare.

I dagsläget använder Footway två huvudsakliga transportörer, Posten och Bring, som de hanterar i Unifaun Online. Valet av transportörer är baserat på Footways bedömning av hur skickliga de är på de olika marknaderna.

Fakta Footway:
Footway lanserades 2011 och är en av Sveriges mest snabbväxande e-handelsbutiker, med dam-, herr- och barnskor för alla tillfällen. Footway jobbar för att vara Sveriges närmaste skobutik och sortimentet består av tusentals modeller från över 400 välkända varumärken. Samtliga produkter finns alltid i lager och skickas inom ett dygn − för kortast möjliga leveranstid. För att kunden ska kunna prova skorna i lugn och ro hemma, gäller alltid 180 dagars öppet köp, prisgaranti, fri frakt och retur. Läs mer på:
www.footway.se.