Media Markts multichannel-distribution använder TA-systemet Unifaun Online

Media Markt – en av världen största hemelektronikkedjor började med multiChannel, (flera parallella försäljningskanaler) i Tyskland och Holland för två år sedan. 2012 var det dags för den svenska marknaden. Nu kan kunderna köpa sina varor både i fysiska butiker och via webbutiken på deras hemsida samt välja om de vill ha hemleverans eller hämta varorna själva på utlämningsställen eller i butikerna. För att skriva ut fraktdokument, skicka EDI till transportörerna och ge kunderna möjlighet att spåra sina paket använder Media Markt TA-systemet Unifaun Online.

Media Markt startades i Tyskland i slutet på sjuttiotalet. Idag finns de i 14 länder, omsätter ca 21 miljoner euro och har ca 50 000 anställda. I Sverige ligger huvudkontoret i Danderyd, Stockholm. Distributionscentralen har Media Markt lejt bort till DB Schenker, till deras anläggning för tredjepartslogistik som ligger i Arlandastad.

För att få ett så effektivt orderflöde som möjligt har Media Markt integrerat Unifauns TA-system Unifaun Online med sitt egenutvecklade affärssystem. På så sätt kan orderhantering och utskrift av fraktdokument skötas i ett och samma system. Enkelt? Orderflödet fungerar genom att kunden lägger en beställning i webbutiken som skickar vidare den till affärssystemet. Där behandlas ordern och när varan är packad skriver man ut fraktdokument och skickar EDI till transportören via affärssystemet som är integrerat med Unifaun Online. På så sätt behöver man inte logga in i Unifaun Online för att skriva ut frakthandlingarna. Med hjälp av tjänsten Track & Trace i Unifaun Online skickas ett mail med kollinummer ut till kunden så de kan följa försändelsen i transportkedjan.

– Vi valde TA-systemet Unifaun Online för det är ett oberoende system som stödjer alla de stora transportörerna vi använder oss av, men även för att det går att integrera det med våra egna centrala system på ett smidigt sätt. Att ha ett effektivt orderflöde är jätteviktigt för oss då vi har som policy att alltid kunna erbjuda kunderna max 3 arbetsdagars leveranstid berättar Carl Lumsden, logistikchef på Media Markt i Sverige.

För att skicka mindre paket använder Media Markt Posten som transportör och när kunderna beställer hemleverans använder de DHLs tjänst home delivery. Ca 30 % av kunderna som handlar Online väljer att hämta upp ordern i sitt närmsta varuhus. Resterande får produkterna levererade till postombud alternativt hem till dörren.

– Vi är stolta och glada att Media Markt valt Unifaun Online som TA-system. Det är roligt att sammarbeta med Media Markt och att vara med och ytterligare förbättra deras orderflöde i e-handeln, berättar Fredrik Alfort, Försäljningschef på Unifaun AB.

Fakta Media Markt:
Media Markt ingår i den snabbväxande tyska koncernen Media-Saturn. Det finns totalt 699 Media Markt-varuhus i 14 länder. Sedan starten i Sverige för snart sju år sedan har man hunnit öppna 28 varuhus enbart i Sverige. Koncernen omsätter ca 21 miljoner euro och har ca 50 000 anställda. (
www.mediamarkt.se)
Kontakt:
lumsden@media-saturn.com

• frakthandlingar
  • lagerhantering
  • unifaun

Fakta Unifaun
Unifaun startades 1996 och har drygt 30 medarbetare, en stabil finansiell ställning och en fastslagen plan för bolagets utveckling i Norden de kommande åren. Över 50 000 företag använder Unifauns onlinelösningar dagligen. Med ett flöde på över 300 000 sändningar per dygn genom de centrala systemen och en tillgänglighet på över 99,98 procent, är Unifaun en av de viktigaste relationerna transportörer och transportköpare har. Under mer än femton år har Unifaun samarbetat med de största och ledande transportörerna på den nordiska marknaden, och idag finns det stöd för ett stort antal transportörer i Norden i Unifauns system. (www.unifaun.com)
Kontakt: fredrik.alfort@unifaun.scom