Öresundsverket stannar i Sverige – stärkt förmåga i den sydsvenska elförsörjningen

Svenska kraftnät, tillika Elberedskapsmyndigheten, har fattat beslut inom ramen för beredskapsåtgärder för Öresundsverket, för att bidra till en stärkt förmåga i elförsörjningen. Elberedskapsmyndigheten har nu beslutat att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen och givit uppdrag åt Uniper att vidta de åtgärder som krävs för att anläggningen ska kunna tas i drift. Uniper har därför beslutat om en återställning av verket till driftsskick. Försäljningen av verket var i slutskedet och planen var att anläggningen skulle monteras ned i år för vidare transport till Asien. Idag har försäljningen stoppats.

Nyligen fick Uniper besked att Svenska kraftnät avsåg att utreda möjligheterna till en så kallad beredskapsåtgärd för Öresundsverket. Efter utredningen och en dialog med Uniper har myndigheten nu beslutat att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen och givit Uniper uppdraget att återställa anläggningen med möjlighet att agera vid olika specifika behov i elförsörjningen.

- Uniper har haft en bra dialog med Svenska kraftnät, tillika Elberedskapsmyndigheten. Vi har accepterat de villkor som ramen för beredskapsåtgärder sätter för Öresundsverket. Det möjliggör att verket stannar i Sverige. Vi har idag därför stoppat processen med att sälja anläggningen. Det är glädjande att vi i stället kan bidra till en stärkt förmåga för den sydsvenska elförsörjningen, säger Johan Svenningsson, Country Chairman för Unipers samlade verksamheter i Sverige.

- Vi kom långt i försäljningsprocessen för Öresundsverket men jag har full förståelse för att Svenska kraftnät ser behov av anläggningen i Sverige. Redan 2017 föreslog vi en lösning för att kunna hålla anläggningen i beredskap och stötta elsystemet vid akuta tillfällen. Då var det inte aktuellt och vi fick klartecken att sälja anläggningen, säger Mikael Nilsson, kraftverkschef på Uniper och ansvarig för Öresundsverket.

- Vi har så klart en underhållsskuld att ta hand om, det vill säga vi behöver göra en ordentlig genomgång av kraftverket. Sedan behöver vi anställa personal, säkerställa upphandling av bränsle och genomföra andra åtgärder för att kunna återgå till ett driftskick. Enligt en första grov uppskattning kan anläggningen vara driftklar och tillgänglig för beredskapsåtgärder i början av 2025, förklarar Mikael Nilsson.

En beredskapsåtgärd som Svenska kraftnät har utrett är förutsättningarna att upprätta så kallad ö-drift, vilket innebär att elförsörjningen ska kunna säkerställas i mindre eller större delområden även utan koppling till transmissionsnätet. Ett sådant driftläge kräver lokal elproduktion, ett elnät som är anpassat för ö-drift och möjlighet till dödnätsstart. Öresundsverket är den lokala produktionsanläggning som på kort varsel skulle kunna säkerställa elförsörjningen i Malmö i händelse av större och omfattande strömavbrott. Men också vid behov bidra till elsystemets balans och stabilitet i södra Sverige.

För mer information:

Roger Strandahl, Kommunikationschef, Uniper Sverige, +46 725 161916.
Mikael Nilsson, kraftverkschef Uniper GT Nordics, +46 722 050273.
Svenska Kraftnäts pressnummer, 010-475 80 10.