​HÅLLA HUVUDET HÖGT – URPREMIÄR 13/5 2016

Ta del av en unik och ärlig berättelse. I ett unikt samarbete mellan Uppsala stadsteater och Humana, ett av Sveriges ledande företag inom ungdomsvård, presenterar vi tillsammans med några ungdomar berättelser ifrån verkligheten – ungdomarnas liv och verklighet, precis så som det är.

Pallar du att lyssna? Vill du höra vår historia?

Ett helt nytt teatersamarbete tog sin början under teateråret 13/14 och ledde till en hel serie föreställningar med ”Känner ingen smärta” våren/sommaren 2014. Nu fortsätter samarbetet och inte minst förutsättningarna för fler unga att berätta sina egna historier med teaterformen som uttryck och metod.

På scenen berättar de om sina liv - på riktigt, naket, ärligt. Tillsammans med Affe Ashkar och Patrik Patwa Baghdaserians, har de precis som förra gången utvecklat en produktionsidé under vintern och våren - Urpremiären för ”Hålla huvudet högt” ges 13/5, 2016.

Det här är ungdomar vars talan ofta förs av andra personer, organisationer och myndigheter. Nu är spelbrickan omvänd. Ungdomarna äger teaterscenen och de skriver själv text och musik för att gestalta den berättelse de vill dela med oss. Och precis som forskning visar, betyder möjligheten att själva sätta ord på sin historia, allra mest för människor som vill växa och utvecklas. Utifrån tidigare samarbete med Uppsala stadsteater visade flera av de då medverkande ungdomarna en stärkt självbild och en minskad ångest inför flera av de svåra områden som de berörde i sina texter.

Endast sex föreställningar är inplanerade, varav föreställningen kl.14.00 den 18/5 erbjuder möjlighet till ett eftersamtal. Zagros Varon, leg. psykolog, kommer i ett kort anförande att prata om ”Gränslandet” där han försöker fånga många av de svårigheter som pjäsen berör. Därefter inbjuds publiken till dialog med behandlingschef Bo Buhrman, beteendevetare och leg. psykoterapeut, enhetscheferna Disa Steffner och Kristina Bergmark samt ett par av ungdomarna från pjäsen.

Konstnärligt team: Affe Ashkar och Patrik Patwa Baghdaserians
Medverkande: Ungdomar knutna till Humanas verksamheter

Föreställningsdatum:
13/5 kl 18.00, 14/5 kl 16.00, 17/5 kl 18.00, 18/5 kl 14.00 och 18.00 (eftersamtal efter föreställningen kl 14.00), 19/5 kl 18.00. Pjäsen är ca 1h utan paus. Rekommenderas från 15 år.