KeytoLead får 300 000 kronor från VINNOVA

UIC-bolaget KeytoLead i Södertälje får nu 300 000 kronor genom VINNOVAs program VINN NU. Totalt 21 företag får finansiering genom programmet som riktar sig till nystartade innovativa företag.

KeytoLead får 300 000 kronor från VINNOVA för att utveckla företagets arbete inom tidig läkemedelsforskning. Bakom satsningen VINN NU står VINNOVA och Energimyndigheten.

KeytoLead bedriver preklinisk forskning inom den så kallade lead generation­fasen. Värdet på läkemedelsprojekt med ursprung i akademisk forskning höjs genom sinnrik läkemedelskemi. Klasser av små molekyler uppfinns, som sedan kan IP-skyddas och säljas vidare till läkemedelsindustrin. Framtida läkemedelskandidater ligger vanligtvis inom den uppfunna molekyl-klassen.  Företaget utför också tjänster inom lead generation-fasen åt svenska biotech-företag.

Se VINNOVAs pressmeddelande här.

KeytoLead har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Lab och ingår i dag i UIC Business Prep.

För mer information: Stina Thor, marknads- och kommunikationsansvarig

• astrazeneca
  • astra zeneca

• Södertälje