Tre UIC-bolag fick Bona Postulata-priset

UIC-bolagen Airwatergreen, Night Node och VBN Components har tilldelats Bona Postulata-priset som delas ut till uppländska företag med stor tillväxtpotential.

Bona Postulata är ett näringslivspris som vill uppmuntra företag med grund i Uppsala med stark tillväxtpotential. Bakom priset står 16 välkända företag och näringslivsorganisationer i Uppsala län. Priset ger de vinnande företagen kvalificerad utbildning och mentorer för att ytterligare stärka deltagarnas företagarkompetens.

De vinnande UIC-bolagen är:

Airwatergreen
Airwatergreen utvecklar fukthanteringsprodukter baserade på varmkondenseringsteknologi där värme används istället för kyla för att omvandla fukt till flytande vatten. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har nyligen testat Airwatergreens teknik och testerna visade att energimängden minskades med 50 procent jämfört med en motsvarande ledande produkt på marknaden. www.airwatergreen.se

Night Node
Night Node utvecklar spel till datorer och spelkonsoler för digital distribution. Nu ligger fokus på lansering av spelet Orbital Gear till våren. Företaget tecknade nyligen ett strategiskt samarbetsavtal med Google och har dessutom listats som en av Europas 100 mest spännande spel-startups av den engelska tidningen Develop 100. www.nightnode.se

VBN Components
VBN Components utvecklar ett nötningsbeständigt stål som byggs direkt från metallpulver. Det hårda materialet gör det möjligt att ta fram slitstarka industrikomponenter genom additiv tillverkning, så kallad friformning. Detta innebär att verktyget byggs direkt från metallpulver som smälts lager för lager i en 3D-skrivare, utan traditionellt smide, borrning och fräsning. www.vbncomponents.se

Företagen har fått stöd i sin affärsutveckling genom företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centres affärsutvecklingsprogram.

Priset är instiftat av två av Uppsala Innovation Centres affärspartner, Advokatfirman Lindahl och PwC.

Övriga vinnare av Bona Postulata är företagen Ego of Scandinavia, 1X Innovations, Swace Digital, Uppsala Cancer Clinic, Disruptive Materials, Royal Streaming och Daniel Wellington.

Läs mer om Bona Postulata på www.bonapostulata.se.

• bona postulata
  • airwatergreen
  • night node
  • vbn components