Gå direkt till innehåll
Basta kraftsamlar och donerar 500 000 kronor till jordbävningsdrabbade och uppmanar sina branschkollegor att agera

Pressmeddelande -

Restauranggruppen bakom Basta-restaurangerna donerar till de jordbävningsdrabbade efter skalven den 6 februari i Turkiet och Syrien. Bidragen har gemensamt samlats in från Bastas medarbetare, gäster och samarbetspartners. Det insamlade beloppet donationer har Urban Italian Group därefter dubblat. Basta uppmanar nu sina branschkollegor att bidra och agera med målet att öka medvetenheten om händelsen och hjälpa de drabbade.

-Behovet av humanitär hjälp är akut i Turkiet och Syrien där 6–8 miljoner människor blivit hemlösa över en natt. Det enorma mänskliga lidandet som uppstått i regionen skriker efter omvärldens hjälp och det är tillsammans som vi kan hjälpa till och göra skillnad. Desto större vi blir som koncern, desto större blir vårt ansvar, och så även våra möjligheter att påverka. Just välgörenhet har alltid varit en viktig sakfråga för oss och vi är stolta över att vara med och bidra till en bättre morgondag via de organisationer som vi samarbetar med, säger Brazer Bozlak, vd för Urban Italian Group.

Insamlingen påbörjades fredagen 10 februari då medarbetarna från Basta-restaurangerna beslutade sig för att donera hela dagens dricksbelopp. Det var starten till ett större insamlingsinitiativ i form av en swishinsamling och bidrag från flera av Bastas samarbetspartners. Det insamlade beloppet är i dagsläget totalt 250 000 kronor som Urban Italian Group därefter har dubblat till 500 000 kronor.

-Det är klart det blir lite extra känsligt när jag och många av våra medarbetare har ursprung från den drabbade regionen. Man sätter saker och ting i perspektiv och förstår hur priviligierade vi är som har fått alla dessa fantastiska möjligheter i det svenska samhället, men i samma andetag inser man att det lika gärna kunde ha varit en själv under rasmassorna. Den instinkten får mig att känna ett personligt ansvar att använda min röst och mitt nätverk till att bidra och jag kommer personligen se till att alla våra donationer når direkt fram till de mest drabbade, fortsätter Brazer Bozlak.

Med det här initiativet önskar Basta och Urban Italian Group att restaurangbranschen engagerar sig i att bidra och hjälpa de jordbävningsdrabbade i Turkiet och Syrien. -Jag uppmanar mina branschkollegor att göra vad de kan. På samma sätt som världen slöt upp och tog ett gemensamt ansvar för Ukraina så behöver vi nu hjälpa de utsatta jordbävningsdrabbade att kämpa sig igenom det här, avslutar Brazer Bozlak.

Kategorier

Basta är en italiensk trattoria som står i korsningen mellan det fantastiska italienska köket och den pulserande staden. Med kärlek till den italienska kulturen har vi skapat mötesplatser som andas historia, goda drycker och, såklart, mängder med mat som får dig att färdas till det vackra landet - Bel Paese.

Restaurang Basta har idag en etablerat närvaro i flera städer: Stockholm, Gävle, Falun, Borlänge, Sundsvall, Östersund, Umeå och snart också i Örebro.

Läs mer på restaurangbasta.se

Emma Broberg

Presskontakt Marketing Manager PR, marketing & collaborations. Linkedin
Brazer Bozlak

Presskontakt CEO Organisation & establishment. Linkedin

Creators of Basta & Florentine

Urban Italian Group, UIG, är en snabbväxande restauranggrupp som har etablerat sig i åtta städer nationellt och internationellt sedan 2017. Med över 400 medarbetare sträcker sig gruppens verksamhet från den spanska solkusten i Marbella till den norrländska staden Umeå i Sverige.

Idag representerar UIG stolt Florentine- och Basta-restaurangerna, vilka är förankrade i den rika traditionen av italiensk matkultur. Varje trattoria strävar efter att berätta en unik historia och skapa en atmosfär som blir ett andra hem för människorna i kvarteret.

Florentine har för närvarande etablerat sig i Stockholm och Marbella. Restaurang Basta har också etablerat sig i flera svenska städer, inklusive Stockholm, Gävle, Falun, Borlänge, Sundsvall, Östersund, Umeå och snart även i Örebro.

Urban Italian Group